reklamanalys
uppladdat: 2008-10-22
Inactive member
I den här reklamen försöker Nike sälja en fotbollssko (Nike T90). Reklamen riktar sig mot fotbollspelare i runt 20 års åldern, en annan målgrupp är fotbollspelare i åldrarna 12 till 16.Det är dom som kommer köpa den här skon mest, då deras fötter fortfarande växer och behöver nya skor för varje säsong. Det syns med hjälp av bakgrunden som består av ”Fifa gräs” Fifa är ett fotbollsspel som många unga spelar, ger ett. Det första man lägger märke till är fotbollsspelaren, sen texten ”TOP CORNER IS THE NEXT LEVEL” vilket syftar på i enklare ord att man med dom här skorna som ligger under texten ska kunna träffa krysset bättre. Självaste skon ligger på fotbollsspelarens mage, den är mörk och syns inte bra framför spelarens mage nästan som om den sitter tryckt i tröjan… Man lägger märke till spelaren först på grund av att han täcker nästan hela bilden och agerar nästan som en bakgrund till bilden. Den övriga bakgrunden är vit och ointressant. Texten och bilden hör inte ihop så mycket men om man t ex skulle ha ett fotbolls mål bakom spelaren med en boll vinandes iväg mot målets högra kryss skulle bilden o texten gå ihop mycket bättre. Det enda texten och bilden har gemensamt är att den handlar om fotboll och syftet med texten är som sagt att det ska bli på något sätt med hjälp av skon ska bli enklare att skjuta en boll up i krysset. En till text som jag la märke till nu är ”TAKE IT TO THE NEXT LEVEL AT NIKEFOOTBALL.COM”
Den är väldigt liten och ger reklam åt Nikes hemsida. Vilket jag ser som ”first level to buy the shoes”. Med det sagt så tycker jag att reklamen är ganska med förbättringarna jag nämde där uppe och en känd fotbollspelare än en okänd skulle den här reklamen vara nästintill perfekt. Det bra med den här reklamen efter all kritik är att dens målgrupp förstår den,skon har en fantastisk design, svart och grönt är två bra perfekta färger när dom är tillsammans, av vad jag hört om den här skon innan är att den verkligen ger skönare skott, jag har haft ungefär likadana och man...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2008-10-22] reklamanalysMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10162 [2024-05-03]