Titel: NÄR WILLYS MÖTTE WILLMA, en fallstudie i samspelet mellan butikskoncept och människa
Seminariedatum: 2008-06-05
Ämne: FEKK01, Kandidatuppsats, Företagsekonomi 15 poäng
Författare: Sebastian Andersson, Mårten Mårtensson, Natally Netterby
Handledare: Håkan Lagerquist
Nyckelord: Dagligvaruhandel, butikskoncept, innovation, kulturutvidgning, organisationens livscykel
Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera den förändringsproblematik som kan uppstå då nya sätt att arbeta och tänka introduceras från ledningshåll i en organisation samt hur dessa bör hanteras för att nå konkurrenskraftiga lösningar.
Metod: Studien är en fallstudie med i huvudsak abduktiv ansats. Det empiriska materialet har samlats in genom personliga, kvalitativa intervjuer som varit semistrukturerade till sin karaktär. Den kvalitativa ansatsen är vald för att kunna ge en djup och nyansrik bild av det valda fallet.
Teori: Den organisatoriska livscykeln används för att klargöra förändringsproblematiken. Teorier om kulturell förändring syftar till att utröna hur en förändring bör ske. Styrning och motivation kan här ses som verktyg i förändringsarbetet. Lean production och relations-modellen används för diskussion kring långsiktigt hållbara lösningar.
Empiri: Studieobjektet är Willys organisation och omfattar Willys huvudkontor i Göteborg, pilotbutiken för Willmakonceptet i Söndrum, Halmstad samt även Willys i Ystad. Intervjuerna har omfattat både personer på ledningsnivå och i butik, butikschefer och personal.
Resultat: Genom studien har vi kommit fram till att det finns ett glapp i hur ledning och butiksmedarbetar ser på organisationen och dess arbete. De befinner sig i olika faser i den organisatoriska livscykeln vilket vi förklarar genom att en förändring av detta slag tar tid att få genomslag i en så stor organisation. För att lyckas med den förändring företaget står inför anser vi att en kulturell utvidgning är nödvändig där fokus ligger på andra styrformer och motivatorer än tidig...