Patientupplevelser av möten på akutmottagning

2709 visningar
uppladdat: 2008-07-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: I det dagliga livet tar man en god hälsa för given och man funderar inte över sin hälsosituation när man mår bra. Att drabbas av akut sjukdom förändrar hastigt denna situation. Att komma till en akutmottagning kan för många patienter vara en viktig händelse. Många känner rädsla, stress och smärta och en besvikelse över att dagen inte blev som de planerat. Det är för många patienter en okänd situation, som de inte har haft möjlighet att förbereda sig på. Patienterna har hastigt förlorat kontrollen över sin situation och har hamnat i en beroendeställning. Sjuksköterskan i akutsjukvård kommer i nära kontakt med dessa patienter. Ett professionellt bemötande kan öka välbefinnandet hos patienten och lindra hans/hennes lidande. Syfte: Syftet med studien var att beskriva patientens upplevelse av det akuta mötet med vårdpersonal på akutmottagning. Hildegard E Peplaus teori om omvårdnadens interpersonliga fokus har använts som omvårdnadsteoretisk referensram. Metod: Studien grundades på en litteraturstudie av elva vetenskapliga artiklar som publicerats mellan 1997 och 2008. Resultatet analyserades induktivt med avseende på patientens upplevelser. Resultat: Analysen visade patientupplevelser av mötet med vårdpersonal på akutmottagningar som var både positiva och negativa. Flera författare fann att patienter upplevde omsorg, trygghet och förtroende för personalen på akutmottagningen. De blev snabbt och effektivt omhändertagna och de fick information om vad som hände och sjuksköterskan uppvisade ett empatiskt beteende. Några andra författare fann däremot att patienterna blev bemötta med ointresse och om sjukdomen inte var akut kunde patienterna få vänta länge utan att någon brydde sig om dem. Patienterna kände sig betydelselösa och ofta upplevde de att sjuksköterskorna var stressade och inte hann ge dem ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Patientupplevelser av möten på akutmottagning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-07-01]   Patientupplevelser av möten på akutmottagning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10587 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×