Kriser och förtroende

2810 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I dagens kommunikationssamhälle har kriser som drabbar företag blivit allt mer förekommande. Inget företag idag går säkert för en kris vilket gör att det måste vara förberett. Krishantering är ett organiserat sätt för att företaget ska kunna fungera så normalt som möjligt under en kris. En viktig del i krishanteringen handlar om att upprätta en beredskap och minimera de risker som är förenade med verksamheten. Kriskommunikationen är en del av krishanteringen och handlar om företagets hantering av kommunikationen till interna och externa intressenter för företaget i samband med krisen. Det finns olika kriser som ett företag kan drabbas av men generellt kan sägas att en kris uppstår när ett företag inte har kontroll över en situation som kan drabba dess tillgångar och värden. Vi har valt att i vår uppsats fokusera på förtroendekriser och hur företag förebygger samt hanterar dessa. Vilken kris som helst kan utvecklas till en förtroendekris genom bristfällig hantering ifrån företagets sida. Förtroendet för företaget kan exempelvis hotas genom att det inte agerar efter de uttalade värderingarna. Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur ett företags agerande under en kris kan bidra till att bevara och eventuellt öka dess förtroende. Vi har undersökt detta genom att göra en fallstudie på IKEA och en kris som företaget drabbades av år 2005. Denna fallstudie har jämförts med några av IKEA: s tidigare kända kriser, vår referensram samt svar från utomstående kommunikationsexperter. Några av de viktigaste resultaten vi har kommit fram till för kunna bevara förtroendet i samband med en kris är att etablera en beredskap; att ha en snabb, ärlig och öppen kommunikation under krisen samt att gå ut med ett enat budskap. För att öka förtroendet anser vi att företaget ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kriser och förtroende

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Kriser och förtroende
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10702 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×