Denna rapport är en projektering av ett webbaserat utbildningsmaterial för
meänkieli. Under projekttiden har det också producerats en långt utvecklad
prototyp i form av en webbplats. Denna finns tillgänglig på
http://www.meankieli.com
Meänkieli är ett av Sveriges fem minoritetsspråk. Idag talas eller förstås
språket av omkring 150 000 personer i Sverige men var tidigare mer utbrett.
Det blev nästan utrotat på grund av Sveriges tidigare hårda språkpolitik.
Meänkieli talas främst i svenska Tornedalen och språket kallas också
tornedalska eller tornedalsfinska. De flesta talarna finns i Pajala,
Övertorneå, Haparanda, Kiruna och Gällivare kommuner men på grund av
utflyttningen som skett finns det meänkieli-talare över hela landet.
I och med att de flesta i Sverige har tillgång till Internet har
förutsättningarna för e-lärande förbättrats avsevärt. Detta sammantaget med
att språkutbildningar centraliseras till färre orter gör nätutbildning till
en mycket bra ersättning eller komplement till traditionell
klassrumsundervisning. Meänkieli talas av relativt få talare, vilka är
utspridda över en stor geografisk yta. I dagsläget finns inte mycket
utbildningsmaterial och i digital form för distansundervisning är det nästan
obefintligt. Förhoppningsvis ska detta webbaserade utbildningsmaterial fylla
ett behov.
Utbildningsmaterialet är åtkomligt via Internet och fritt för vem som helst
att använda. Detta medför att denna webbplats kan få besökare med helt skilda
förutsättningar för inlärning av meänkieli. För att ta reda på de potentiella
användarnas förkunskaper och intressen krävdes en användarundersökning. Det
behövdes också utredas vilket behov som fanns och hur utbildningsmaterialet
skulle utformas till ett användarvänligt system. Information till dessa
undersökningar samlades in genom intervjuer med sakkunniga, en
enkätundersökning och litteraturstudier med fokus på
människa-dator-interaktion. Utö...