Shared Service Center - ett vinnande koncept?

1198 visningar
uppladdat: 2008-06-25
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problemdiskussion: En organisation lever under ständiga krav från omvärlden att förbättra och effektivisera sin verksamhet. Målet för alla organisationer är självklart att värdet på det som produceras ska överstiga värdet på det som investerats. Vad som står på modet att förändra för att åstadkomma förbättringar har växlat över tiden. Tidigare har fokus legat på kostnadseffektivisering av kärnverksamheten. När arbetet med att effektivisera kärnverksamheten hade pågått ett tag fanns inte längre några större effektivitetsvinster att göra på det här området. Fokus riktades då istället mot de administrativa stödverksamheter som finns inom alla organisationer. Att decentralisera sina administrativa stödfunktioner är en lyx som få företag har råd med idag. En shared servicelösning kan då vara ett bra alternativ när en omorganisation blir aktuell. Syfte: Syftet med uppsatsen är att producera en text som kan ge vägledning för företagsledare och ekonomichefer i Sverige som planerar att starta upp ett shared service center för sin ekonomifunktion. Beslutsfattare kan finna vägledning genom att få problem och risker i samband med implementeringen beskrivna. Fokus för den här uppsatsen kommer att vara hur de risker och problem som finns vid införandet av ett shared service center kan hanteras. Avgränsningar: Vi har utgått ifrån att företagen redan bestämt sig för att ekonomifunktionen ska förläggas i ett shared service center och därför diskuteras ej alternativ organisationsformer. Fokus kommer att läggas på hur berörda chefer planerar, resonerar och agerar för att uppnå de uppställda målen med den nya serviceorganisationen. Metod: Uppsatsen kommer att vara utformad som en fallstudie. Det innebär att endast ett företag kommer att undersökas och att slutsatser sedan kommer att dras utifrån det studerade fallet. Vi har utfört kvalitativa intervjuer på vårt valda fallföretag. Intervjuerna, tillsammans med vår teoretiska referensram, ligger som grund till uppsatsens empiri, analys och slutsats. Analys och slutsats: Vår uppsats har visat finns det problem med att kombinera vissa delar av shared servicekonceptet. Det bör därför finnas en uppenbar risk att de tänkta kostnadsbesparingar och effektivitetsvinster uteblir om företaget inte på ett framgångsrikts sätt lyckas kombinera de kritiska områdena. Därför anser vi att den viktigaste lärdomen som kan dras av vår uppsats är att ett företag noga bör tänka igenom de kritiska områdena vid en implementering, kanske även sådana som ej behandlats i den här uppsatsen, för att se till att de tre grundpelarna (koncentration, standardisering och automatisering) uppnås. Förslag till vidare forskning: Den har uppsa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Shared Service Center - ett vinnande koncept?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-06-25]   Shared Service Center - ett vinnande koncept?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10938 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×