Det finns ett ökat tryck i samhället idag på att ta socialt ansvar för andra och att agera etiskt
korrekt. Det uppmärksammas så gott som varje dag nya orättvisor runt om i världen och
informationen blir allt mer lättillgänglig. Människor matas ständigt med rapporteringar om
katastrofer som härjar i den här stunden, samtidigt som standarden för länderna i väst har nått
en god nivå. Utvecklingsländerna och deras befolkning är de som är mest utsatta och i en
värld fylld av orättvisor är barnen de som är mest sårbara. Det är ett faktum att ett stort antal
barn i världen lever under oacceptabla förhållanden vilket ett antal hjälporganisationer
försöker uppmärksamma och hjälpa.
Hjälporganisationerna kan använda sig av en mängd olika verktyg för att hjälpa barn i
världen. Vi har valt att inrikta oss på deras marknadskommunikation och organisationernas
möjlighet till att påverka människors benägenhet till att hjälpa.
Syftet med uppsatsen är att studera tre olika hjälporganisationer med inriktning på barn och
hur de arbetar med marknadskommunikation för att uppnå sitt syfte, urvalet gjordes genom ett
bekvämlighetsurval. Studien av de tre organisationerna gjordes genom en kvalitativ fallstudie
med djupintervjuer utav kunniga personer inom organisationerna. Informationen vi
genererade i empirin användes som primärdata och vidare användes även sekundärdata i form
av litteratur och artiklar. Uppsatsen är skriven utifrån ett induktivt förhållningssätt vilket gör
att utgångspunkten ligger i empirin.
Vi har i våra studier kommit fram till att organisationerna verkar på en svårdifferentierad
marknad, de har alla liknande syften och trycker på liknande argument. I ambition att nå ut till
så många som möjligt med ett starkt och trovärdigt budskap samarbetar organisationerna
mycket med företag, andra organisationer, myndigheter och skolor. Engagemang och
trovärdighet är A och O för framgång för organisationern...