Attityder och värderingar i lärarutbildningen ur ett studentperspektiv

2167 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Läraryrket handlar bl.a. om fostran. Eleverna skall omfatta samhällets gemensamma värderingar. Uppdraget att undervisa är komplext och läraren tvingas i professionen till upprepade etiska val. I Bolognaprocessen infördes värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen. De första studenterna som skall examineras enligt denna ordning började på Lärarutbildningen höstterminen 2007. Uppsatsens övergripande syftet är att undersöka studenternas attityder och värderingar i relation till utbildnings- och yrkesrelaterade frågor. De formella krav som samhället ställer på studenter och lärare i form av lagar och läroplaner berörs i uppsatsen. I skolan skall läraren som tjänsteman effektuera de politiska besluten. Läraren har å andra sidan stor frihet i utförandet av arbetet i kraft av sin professionalitet. Lärarens beslut grundas på styrdokumenten, yrkesetiska krav men också på personliga preferenser. Uppsatsen uppmärksammar dilemman som uppstår mellan formella krav och den frihet som den professionelle yrkesutövaren har. Den empiriska undersökningen gäller studenternas syn på sådana dilemman. För att samla in data har jag använt mig av en enkät med frågor kring värderingar och attityder och som besvarats av 177 nyantagna studenter på Lärarutbildningen. Svaren analyseras både beträffande enskilda variabler och skillnader som finns mellan sex olika bakgrundsvariabler kön, valt åldersspår, studenternas ålder, valt huvudämne, genomgått gymnasieprogram och föräldrarnas utbildning. Resultatet av enkäten visar att majoriteten av studenterna anser att värden kopplade till demokrati är viktiga i det blivande yrket och inom utbildningen. En minoritet har motsatt uppfattning. Statistiskt signifikanta samband finns framförallt i skillnad mellan könen. Till exempel har kvinnorna i högre grad än männen valt läraryrket för att få ett roligt jobb och möjlighet att hjälpa människor. Jag menar att frågor kring värderingar och attityder bör ha stort utrymme i utbildning av lärare på högskolan. De blivande lärarna skall bli professionella, föreberedas för att själv...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Attityder och värderingar i lärarutbildningen ur ett studentperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Attityder och värderingar i lärarutbildningen ur ett studentperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11642 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×