En allt mer ökande företagsform är det kooperativa företagandet, det bygger
på öppenhet, och ett aktivt deltagande, alla medlemmar har lika rösträtt.
Det sociala företaget är en relativt ny inriktning inom det kooperativa
företagandet. Socialt företagande innebär en arbetsmöjlighet för människor
som har det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, att integreras i
samhälle och arbetsliv, på detta sätt skapas delaktighet och mening.
Kooperativa sociala företag skiljer sig inte avsevärt från övriga företag,
de har en affärsidé, säljer produkter och tjänster och är etablerade såväl
inom den privata som den offentliga sektorn. De flesta sociala företag har
handledare för att stödja dem som arbetar och äger sitt företag, vilket
medför att handledaren inte bara är arbetstagare utan även handledare till
sin arbetsgivare. Syftet i studien är att belysa vad som är viktigt i
relationen mellan handledare och kooperatörer inom det sociala företaget. En
kvalitativ metod har tillämpats, i form av intervjuer. Resultatet bygger
främst på handledarnas och kooperatörernas tolkningar av
arbetsförhållandena, men även utifrån människor som verkar inom socialt
företagande. Teorier om deliberativ demokrati och symbolisk interaktionism
har används för att sätta in uppsatsen i ett sociologiskt perspektiv.
Kooperativa sociala företag arbetar särskilt utifrån kooperatörernas behov
och det är viktigt att de har stort inflytande och arbetar på lika villkor,
därmed är demokrati ett betydelsefullt begrepp. Betydelsen av ett arbete
beskrivs av kooperatörerna i termer av människovärde, identitet,
självförtroende och gemenskap. Arbetet får en mening och ett värde när
arbetsuppgifterna känns meningsfulla och viktiga. Yrkesidentitet är därmed
betydande, att känna sig behövd och kunna bidra med sina resurser till
samhället uppfyller individens välbefinnande. Handledarens viktigaste roll
är att stödja, att få kooperatörerna att utvecklas, våga ta ansvar och
bestämma över sitt arbete, utan att ta över och bestämma. Enligt handledarna
bör de som arbetar med handledning av sociala företag ha stark tilltro till
människan samt god människokännedom. Handledarnas arbetssituation upplevs
ofta som ensam, de...