"Vi är mångfald" - en studie om definiering och implementering av begreppet mångfald på tre högstadieskolor i Malmö

2019 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Mångfald är begrepp som används ofta i den offentliga debatten. I lagstiftning och politiska målsättningar finns inga direkta direktiv på hur mångfald ska definieras och implementeras men det finns riktlinjer och visioner. Studien syftar till att förstå hur tre skolor i Malmö, genom hur rektorer som ledande aktörer förstår och implementerar mångfald i sin verksamhet i relation till lagstiftning och politiska visioner, detta undersöks då skolor bl.a. har en viktig roll i att förmedla och diskutera värden och förhållningssätt till andra. För att erhålla kommunala och statliga insatser och perspektiv om mångfaldsarbete på skolor deltar även chefen för Resurscentrum för mångfaldens skola samt ansvarig på Myndigheten för skolutveckling i Malmö i studien. En hermeneutisk utgångspunkt och kvalitativ metod utgör den metodologiska ansatsen och fem intervjuer har utgjort den främsta insamlingsmetoden. En juridisk och politisk bakgrund samt två dominerande perspektiv på mångfald, en konsultinriktad och ett kritiskt förhållningssätt, presenteras som ett ramverk för förståelsen av begreppet. Tre teorier används som grund för att förstå mångfald samt hur det används, dessa utgörs av en konstruktionistisk teori, en implementeringsteori samt en glokaliseringsteori. Analysen visar att det råder en ovisshet om vad begreppet mångfald innebär och olika förståelser framkommer av rektorerna, dock är etnicitet återkommande och framställs som mest påtagligt. Implementeringen av mångfald på skolorna framkom i studien som att vara beroende av de ledande aktörernas engagema...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Vi är mångfald" - en studie om definiering och implementering av begreppet mångfald på tre högstadieskolor i Malmö

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   "Vi är mångfald" - en studie om definiering och implementering av begreppet mångfald på tre högstadieskolor i Malmö
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11824 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×