Bemötande - pedagogens redskap att styra problembeteenden i vardagen

1830 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Malmö högskola Lärarutbildningen Skolutveckling och ledarskap Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning Vårterminen 2006-05-06 Kihlberg, Elisabet. (2006). Bemötande – pedagogens redskap att styra problembeteenden i vardagen. (Treatment – the teacher’s everyday tool to control problem behaviour.) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med mitt arbete var att undersöka pedagogers, år F – 3, medvetenhet om betydelsen av deras egna bemötande, för hur barn med problembeteenden fungerar i klassrum och fritidshem. Jag har arbetat utifrån fem frågeställningar som berört betydelsen av personlig utveckling för att utöva ett professionellt arbete, betydelsen av pedagogens egna medvetenhet om sitt bemötande av barn och vilka konsekvenser ett icke medvetet bemötande kan få för både barn, pedagog, arbetslag och barngrupp. Vidare har jag ställt mig frågan hur pedagoger kan bli medvetna om sitt bemötande och vilken betydelse pedagogens engagemang har i sin yrkesroll för bemötande av barn. I teoridelen har jag försökt ge en inblick i Bronnfenbrenners utvecklingsekologiska modell för synen på barns utveckling i ett helhetsperspektiv. Litteraturgenomgången beskiver en kort historisk tillbakablick på hur samhällets syn speglats i bemötandet av barn i skolan genom tiden. Litteraturkapitlet i övrigt fokuserar på pedagogers bemötande av barn. Med hjälp av enkät har jag genomfört en undersökning utifrån mitt syfte. Sammanfattningsvis visar min undersökning att inom mitt urval förefaller pedagoger vara medvetna om sin egen betydelse för barns utveckling, dock finns utrymme för att öka pedagogers medvetenhet om att även deras yrkesroll påverkas av deras pri...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bemötande - pedagogens redskap att styra problembeteenden i vardagen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Bemötande - pedagogens redskap att styra problembeteenden i vardagen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12037 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×