Filosofisk Utmaning - Antiken

6452 visningar
uppladdat: 2002-11-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
A. Den gåtfulla verkligheten och den svårfångade kunskapen

”Jag är vis eftersom jag vet att jag ingenting vet”. Vad kan Sokrates ha menat med detta märkliga yttrande? Och vad innebär det egentligen att veta?

När Sokrates stod anklagad för att med sin undervisning ha fördärvat ungdomen i Athen, förklarade Oraklet i Delfi för en av hans goda vänner att ingen var visare än Sokrates. Sokrates blev mycket förbryllad och betänksam eftersom han själv ansåg sig veta att han inte var vis. För att få klarhet i vad oraklet menat, pratade Sokrates med en rad framstående personer, som både betraktades som visa och själva ansåg sig vara det. Han ställde frågor till dem och fick snabbt klart för sig att deras vishet inte var något att skryta med. De ansåg sig veta och förstå sig på allting trots att de bara var duktiga inom något specialområde. Sokrates förstod då vad oraklet hade menat: att den människa är visast, liksom Sokrates, inser att hon inte är vis.
Så vishet borde alltså innebära att man inte bara strävar efter kunskap utan också har en ödmjuk inställning till sitt vetande och är beredd att ifrågasätta det. Man uppträder inte tvärsäkert utan är öppen för diskussion och argument. Men den självkritiska besinningen är bara en sida av visdom. Den andra innebär oräddhet. Att våga ifrågasätta auktoriteter och vedertagna uppfattningar utan rädsla för sin egen trygghet och popularitet. Men det är naturligtvis mycket begärt av en filosof att han skall vara konsekvent orädd. De som varit det, har också fått lida för det. Den kritiske sanningssökaren är ingen populär figur i maktens korridorer.

VETANDE = TRO + ARGUMENT
Den som tror på någonting väldigt starkt och dessutom kan argumentera för sin sak såpass väl att ingen har tillräckliga motargument, den vet vad den talar om. Genom att med starka argument lyckas övertyga andra människor att tro på sin sak, kan man vara förvissad om att man ”vet” hur det ligger till. Ända fram till den dag då någon får fram nya uppgifter och därmed nya argument som strider mot den tidigare sanning som rådit.
Att veta borde dessutom vara detsamma som kunskap, och kunskap brukar jämföras med erfarenhet eller lärdom. Så om man utgår från att dessa fyra begrepp är någorlunda snarlika borde man dra slutsatsen att den som vet in...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Filosofisk Utmaning - Antiken

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2002-11-24]   Filosofisk Utmaning - Antiken
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=1219 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×