Den borgerliga webbretoriken : en retorikanalys av de borgerliga partiledarnas nyhetsbrev på webben

1739 visningar
uppladdat: 2002-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem: Vi har vant oss vid politikernas retoriska framföranden på torgen, i riksdagen, i debatter och på TV. Till dessa arenor har Internet tillkommit. Webben innebär onekligen en ny sorts kontroll för partierna och de är inte i lika hög grad utlämnade till de traditionella medierna. Men för en framgångsrik webbprofilering måste partierna likväl tillämpa retoriska strategier. Partiledarnas popularitet är av betydelse för hela partiets förtroendekapital. De borgerliga partierna, i synnerhet moderaterna och kristdemokraterna, har i flera år varit duktiga på att lyfta fram sina partiledare. Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera den retoriska strukturen, argumentationen och stilen i de borgerliga partiledarnas, Maud Olofssons, Lars Leijonborgs, Alf Svenssons och Bo Lundgrens, nyhetsbrev på webben. Vidare är avsikten att jämföra resultaten och undersöka om det finns eventuella skillnader eller likheter. Slutligen avser jag föra ett teoretiskt resonemang kring sambandet mellan partiledarnas retorik och deras eventuella popularitet, samt en kort diskussion om huruvida de utnyttjar Internets potential inom uppdatering och medborgarkontakt. De centrala frågeställningarna lyder som följer: ! Hur ser nyhetsbreven retoriska konstruktion ut, dvs. hur är de olika avsnitten utformade retoriskt? ! Hur ser partiledarnas argumentation och övertalningsmanér ut? ! Hur ser partiledarnas retoriska stil ut? ! Vilka skillnader och/eller likheter finns det i nyhetsbrevens retoriska konstruktion, argumentation, övertalningsmanér och stil? Slutsatser: De fyra partiledarna anpassar sig alla till decorums krav och språkstilen är informell. Alla är sålunda duktiga på att känna av sin publik och anta en stilnivå som passar det stora flertalet. De skiljer sig dock kraftigt åt vad gäller användandet av stilfigurer. Det är Alf Svensson som utmärker sig allra mest. Hans förråd av stilfigurer är märkbart större än de andras och han besitter även en ganska god förmåga att använd...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den borgerliga webbretoriken : en retorikanalys av de borgerliga partiledarnas nyhetsbrev på webben

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-01]   Den borgerliga webbretoriken : en retorikanalys av de borgerliga partiledarnas nyhetsbrev på webben
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12747 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×