SMS-lån och konsumentskyddet

1701 visningar
uppladdat: 2008-01-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den viktigaste slutsatsen kring ocker är att SMS-låneverksamheten sannolikt inte är att likställa med ocker, som tillämpningen av ockerparagraferna ser ut idag. Den primära anledningen till det är den korta kredittiden, vilket gör att den totala kreditkostnaden inte blir för hög. Endast den effektiva räntan talar för ocker. Den ger emellertid en missvisande bild som inte motsvaras av den helhetsbedömning av kreditvillkoren som måste göras. Den allmänna diskussionen som förs bl.a. i massmedia kring att SMS-lån ska likställas med ocker är missriktad. Påståendet att ?långivarna tjänar stora pengar genom att ta ut på tok för höga avgifter för lån till en redan särskilt utsatt målgrupp!? är ett etiskt ställningstagande som översätts felaktigt till en juridisk term, ocker. Givetvis kan man argumentera för att SMSlåneverksamheten är oetisk, men ocker är det sannolikt inte. SMS-lån bör däremot kunna anses strida mot god kreditgivningssed. Enligt KkrL undantas SMS-lån från kravet på kreditprövning. Det finns dock skäl att anta att de flesta SMSlångivare ändå genomför någon form av kreditprövning. Samtidigt kräver god kreditgivningssed att kreditgivaren avråder konsumenten från att teckna en kredit, om återbetalningsförmågan misstänks vara svag. Att bevilja kredit till någon som man vet kan komma att få sårt med återbetalningen, oavsett hur man tillägnat sig vetskapen, bör kunna anses strida mot god kreditgivningssed. I sådant fall kan kredittagaren med framgång hävda kreditavtalets ogiltighet med stöd i 36 § AvtL. Den i särklass viktigaste åtgärd som bör vidtas avseende SMS-lån, är att höja kunskapsniån hos konsumenterna. Då kan konsumenterna ta ett större eget ansvar för sin ekonomi. Ett större individuellt konsumentansvar frigör emellertid inte samhället från ansvar. Samhällets roll ska vara att skapa goda förutsättningar för individen att axla ett sådant utökat ansvar. Om samhället lyckas med det, ökar samhällsnyttan. Inte bara för att konsumenterna får bättre möjligheter att generel...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: SMS-lån och konsumentskyddet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-24]   SMS-lån och konsumentskyddet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12785 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×