Två kategorier av förskollärare och deras syn på leken, lärandet och miljön

1665 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
De största likheterna i svaren från min undersökning var att alla sju förskolelärarna ansåg att inte alla barn var tillräckligt mogna för att gå i förskolklass. Sex av de sju förskolelärarna ansåg också att den fysiska miljön var bättre i förskolan. Jag upplevde att de förskollärare som arbetar på förskolan är mer tveksamma till förskoleklassen än de som själv jobbar i en. En förskollärare kunde t.ex. inte se några fördelar alls, medan de andra två kunde se fördelen med att barnen fick umgås med andra i sin egen ålder. Det är bara en av förskolelärarna som känner att hon har blivit påverkad i sin yrkesroll av att sexåringarna försvann från förskolan. När det gäller barnens lärande uppfattar jag det som om att alla tre förskollärarna från förskolan är mer positiva till sitt eget sätt att lära ut genom att uppmuntra barnens starka sidor och att ge barnen inflytande än vad de föreställer sig att de gör i förskoleklassen. Jag tyckte mig se en stor skillnad på hur förskolelärarna i förskolan och förskolelärarna i förskoleklassen ser på lekens betydelse för inlärning. Förskolelärarna från förskolan framhävde mycket mer att det är genom den fria leken barnen lär sig, bearbetar sina intryck och tränar sig på att ta egna initiativ än vad de förskollärare som arbetar i förskoleklassen gjorde. Även om alla sju tyckte att den fria leken var viktig. Alla fyra förskollärare som arbetar i förskoleklassen såg mycket positivt på sitt arbete och ansåg alla att det är en pedagogisk vinst för barnen att gå i förskoleklass. Jag uppfattade det som om att det var svårt för förskolelärarna i förskoleklasserna att inte bli påverkade av att de var i en skolmiljö även om de alla sa sig lägga vikt vid att använda sig av förskolepedagogik. Jag upplevde också att de hade väldigt stor frihet när det gällde sätt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Två kategorier av förskollärare och deras syn på leken, lärandet och miljön

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Två kategorier av förskollärare och deras syn på leken, lärandet och miljön
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13117 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×