Kommunikation – en del av sjuksköterskans vardag

2141 visningar
uppladdat: 2007-09-07
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Introduktion: Kommunikation betyder att göra något tillsammans, ha förbindelse med eller göra någon annan delaktig i något. Kommunikation kan ha som mål att reducera ovisshet, utveckla relationer samt att ge patient och närstående en rörelseinriktning. En del av kommunikationen sker på icke-verbal väg. Socialstyrelsen säger i sin kompetensbeskrivning att en del av sjuksköterskans ansvarsområde är bemötande, information och undervisning, en av delkompetenserna är att ha förmåga till att kommunicera med patient, närstående, personal och andra på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. Syfte: Att belysa kommunikationen mellan sjuksköterska och patient/närstående i onkologisk vård samt att se hur man kan förbättra kommunikationen hos sjuksköterskor Metod: Litteraturgenomgång. Artiklarna är sökta via CINAHL och PUBMED Resultat: Patienter och sjuksköterskor upplevde sjuksköterskans arbetsbelastning som en svårighet för bra kommunikation. Sjuksköterskorna tyckte att teamets inbördes kommunikation kunde vara ett hinder för kommunikationen, ex när inte alla vet samma sak. Sjuksköterskorna ansåg att de behövde mer utbildning och stöd i svåra samtal. Diskussion Sociokulturella skillnader försvårar kommunikationen, vilket ställer större krav på att sjuksköterskan frågar patient/närstående med eller utan tolk hur de vill ha vården och att sjuksköterskan litar på att familjen vet hur dem vill ha det. Många ansåg att personalens inbördes kommunikation kunde vara både ett hinder och en styrka, beroende på om alla var involverade eller inte. Här gäller det att man titta på sin egen arbetsplats för att se hur personalen samarbetar. I flera av artiklarna framkommer det att arbeta med svårt sjuka patienter, deras närstående och deras känslor är ett område som försvårar kommunikationen. Att lära sig att förhålla sig på ett bra sätt till andra människors lidande är en viktig arbetsuppgift för oss ute i den kliniska vardagen, det räcker inte att ge utbildning under studietiden utan det måste fortsätta hela yrkeslivet på olika sätt. Det går inte att härbärgera alla känslor själv, man behöver hjälp med att få sätta ord på känslorna. Slutsats: Att kommunikation är en viktig del av sjuksköterskans ansvarsområde som innefattar olika kompetenser. Det är ett ämne som många sjuksköterskor upplever att de saknar utbildning och tillräcklig kompetens in...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunikation – en del av sjuksköterskans vardag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-09-07]   Kommunikation – en del av sjuksköterskans vardag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13421 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×