Utbildning, sysselsättning och tolkning - En studie om utbildningsnivåns och sysselsättningens påverkan på tolkningen av reklambudskap

1440 visningar
uppladdat: 2007-06-28
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens samhälle präglas av ett rikt informationsflöde där marknadens aktörer slåss om att förmedla sina budskap till en alltmer krävande publik. Globaliseringen av informationsflödet har medfört att enorma mängder information sprids världen över, vilket gör informationen mer lättillgänglig än någonsin tidigare. Som en konsekvens av den ökade mängden information har människan börjat prioritera och söka relevant information. En förutsättning för förmedlingen av information är kommunikation, något som blivit en ledstjärna för många företag. Lyckad kommunikation skapar oändliga möjligheter och företagen blir alltmer medvetna om att det inte längre handlar om att bara informera, utan kommunicera, nå fram och skapa förståelse. En rad olika faktorer påverkar hur mottagare tolkar de budskap som de ställs inför. Vår undersökning vill specifikt belysa hur faktorerna utbildningsnivå och sysselsättning påverkar mottagarnas tolkning av budskap. Studien utgår från en induktiv ansats och är av kvalitativ karaktär baserad på djupet via fallstudier. Primärdata är insamlad via öppna intervjuer med forskningsobjekten som är utvalda genom ett strategiskt urval. Studien har påvisat att det är en kombination av faktorer som har olika betoning och betydelse i tolkningen av budskap beroende på situation och budskapets utformning. Beträffande faktorerna utbildningsnivå och sysselsättning är det betydande att påpeka att mottagare uppfattar främst faktorer i ett budskap som står dem själva närmast och som exempelvis har en koppling till deras sysselsättning. Betydande är också att högre utbildningsnivå leder till en större analytisk o...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utbildning, sysselsättning och tolkning - En studie om utbildningsnivåns och sysselsättningens påverkan på tolkningen av reklambudskap

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-06-28]   Utbildning, sysselsättning och tolkning - En studie om utbildningsnivåns och sysselsättningens påverkan på tolkningen av reklambudskap
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13479 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×