Hur ska vi kommunicera med våra investerare? : En studie om bankernas roll i bolagens kommunikation vid investerarmöten

1879 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Investor Relations har två syften att uppfylla. Investor Relations ska öka marknadens effektivitet, genom att vara ett verktyg för att kommunicera med marknadens olika aktörer. Investor Relations kan också vara ett relationsmarknadsföringsverktyg, där dess uppgift är att marknadsföra bolaget på bästa sätt. Utvecklingen i de svenska bolagens ägarstrukturer går ifrån några stora ägare till ett mer spritt ägande, vilket är resultatet av fler börsnoteringar och den globalisering som skett. Detta har lett till att kraven på bolagens Investor Relations har ökat under åren. Det innebär att bolagen i större grad måste kommunicera till en större mängd investerare, till hjälp anlitar de flesta bolag banker. En anledning till att bankerna anlitas är att de dagligen bedriver kontakter med investerare och på sådant sätt skapat stora kontaktnät med investerare, detta saknar det enskilda bolaget. Bankerna är oftast kommunikationslänken mellan investerare och detaljhandelsbolag (Henningsson & Wuolikainen, 2005). Syftet med studien är att undersöka hur aktivt börsnoterade detaljhandelsbolag använder sig av bankerna i anordnandet av investerarmöten. De primärdata som insamlats genom kvalitativa intervjuer har skett med de fyra svenska storbankerna och med fem börsnoterade detaljhandelsbolag, detta för att få de båda aktörernas syn på det valda problemområdet. Studien visar att bankerna har en påverkan på bolagens ägarstrukturer både inför en börsintroducering och efter en börsintroducering. Bankernas inflytande skiljer sig markant inför och efter börsintroduceringen, där bankernas roll i detaljhandelsbolagen inför börsintroducering är i stort sett lika. Efter börsintroduktionen skiljer sig bolagen åt i sitt användande av bankerna som en kommunikationslänk mellan bolaget och investerarna. Hur bolagen väljer att arbeta med investerarmöten beror på bolagets policy. Bolagen är beroende av bankerna inför en börsintroducering pga. bankernas kontaktnät och kunskap. Bolagen saknar idag ett eget välutbyggt kontaktnät till investerare. Bankerna har främst vid börsintroduceringen en väldigt stor påverkan på bolagens ägarstrukturer, därför är det viktigt för bolagen att välja rätt bank att arbeta med. Ett tydligt problem är att bankerna inte når ut med samma information till alla aktörer samtidigt, detta grundar sig på att det sker en segmentering av investerare hos bankerna. Bankerna är olika bra, de når ut till olika investerare, de har olika kontaktnät. Detta är viktigt för bolagen att ta hänsyn till vid valet av bank både inför och efter börsintroducering. Därför kan det vara nödvändigt att använda sig av flera banker samtidigt för att nå ut till fler investerare. Inför börsintroduceringen hjälper banken till att skapa en önskad ägarstruktur men efter börsintroduceringen fortsätts inte detta arbete. Det finns heller inte några riktlinjer för samtliga bolag från dess ägare eller styrelse för ett sådant arbete. Det är besynnerligt att bolagen är noga med ägarstrukturen vid en börsintroducering men inte efter börsintroduceringen. Detta tyder på ett kortsiktigt tänkande i bolaget där ägarstrukturproblem bearbetas när det uppstår, istället för att försöka fö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur ska vi kommunicera med våra investerare? : En studie om bankernas roll i bolagens kommunikation vid investerarmöten

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Hur ska vi kommunicera med våra investerare? : En studie om bankernas roll i bolagens kommunikation vid investerarmöten
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13614 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×