Abstract
Uppsatsen behandlar ämnena organiatorisk förändring samt varumärkesladding. Ã?ven identitet, profil och image diskuteras. I arbetet har vi använt oss av Lindex som fallföretag. Omladdning av ett varumärke blir aktuellt när märkets brand equity stagnerat eller när företag önskar förändra de värden som är kopplade till varumärket. Detta tillsammans med en organisatorisk förändring har varit aktuellt i årt fallföretag Lindex. Uppsatsens övergripande teori behandlar företagsförändringar, varumäkesladdning samt identitet, profil och image. De sekundära data vi tagit del har vi förstärkt genom både en kvalitativ och kvantitativ undersökning. En kvalitativ i form av intervjuer med representanter från Lindex, och en kvantitativ i form av enkäter riktade till butiksanställda på Lindex samt konsumenter. Undersökningarna har legat till grund för år empiriska studie. Resultatet visar bland annat att det vid en organisatorisk förändring är bra om företaget tar in externa förmågor med nya kunskaper. Det är även viktigt att klara och tydliga mål utvecklas och sprids genom hela organisationen. Genom att skapa en klar bild av företagets identitet kan denna profileras på ett effektivt sätt och därmed påverka konsumenternas image av företaget.
This paper concerns organizational change and brand revitalization. Identity, profile and image are also discussed. We have used Lindex as a case company. The revitalization becomes an issue when the brand equity has stagnated or when the company wishes to change the perceptions of the brand. These two factors has been a current interest in the case of Lindex. The overall theories of this paper concern organizational changes, brand revitalization, identity, profile and image. The secondary data has been strengthening by both a quantitative and a qualitative survey. The qualitative survey contains interviews with representatives from Lindex and the quantitative survey contains a questionnaire to shop assistants and consumers. Our empirical studies are based on these surveys. The results shows among other things that it is good if the company engage external persons who possess new knowled...