Sammanfattning
Titel: Affärssystembranschen - En studie av branschens förutsättningar
Författare: Peter Colliander, Jacob Lundblad, Sophie Monsén
Handledare: Hans Knutsson
Problem: Affärssystembranschen genomgår idag en omvälvande fas då nya aktörer kommer in på marknaden samtidigt som den tekniska utvecklingen går allt fortare och befintliga aktörer ändrar strategier. Konjunkturläget bidrar till pressen på befintliga aktörer och det har debatterats mycket i affärspress huruvida vissa aktörer kommer att slås ut eller ej. Marknadsläget tvingar således branschens aktörer att anpassa sig och eventuellt omvärdera befintliga affärsmodeller. Vi har därför ställt oss följande frågor: Under vilka omständigheter verkar världens helintegrerade affärssystemleverantörer idag och hur kan deras affärsmodeller utvecklas? Hur bör Intentia, IBS och IFS utforma sina affärsmodeller för att förbli konkurrenskraftiga?
Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva affärssystembranschens skiftande förutsättningar samt ge en bild av hur en affärssystemleverantör kan utforma sin affärsmodell för att förbli konkurrenskraftig. Vi ämnar även att utforska Intentias, IBS och IFS förutsättningar att förbli konkurrenskraftiga aktörer på den globala marknaden för affärssystem.
Metod: Vi genomför initialt en branschanalys samt en studie av marknadens drivande faktorer. Vidare analyserar vi hur en affärssystemleverantörs affärsmodell bör utformas. år analys grundar sig huvudsakligen i teorier som behandlar affärsmodeller, däribland Slywotskys teori om value migration samt Hagel och Singers teori, unbundling. Utifrån denna analys utkristalliseras ett antal kriterier som vi anser bör uppfyllas för att en affärssystemleverantör skall vara konkurrenskraftig. För att vidare utreda Intentias, IBS och IFS affärsmodeller applicerades kriterierna på de enskilda företagen.
Slutsatser: I år analys utkristalliseras fyra framgångskriterier vilka en affärssystemleverantör bör beakta i sin affärsmodell för att förbli en konkurrenskraftig aktör. Kriterierna är: Best-of-breed funktionalitet ?? att skaffa djup funktionalitet inom kundens affärskritiska processer. 2) Kundanpassning - avgörs av affärssystemets grad av öppenhet och flexibilitet, samt leverantörens specifika branschkompetens. 3) Närhet till kund - genom att själva sälja och implementera sitt system på utvalda, starka marknader för att erhålla branschkompetens. 4) Globala partners - att använda sig av en tredjepartsstrategi på osäkra marknader genom att attrahera nya samarbetspartners samt årda befintliga relationer.
Vad gäller Intentia har vi kommit fram till att företagets strategi om att sälja och implementera sitt system utan partners är allt för optimistiskt. För att uppnå skalfördelar bör företaget söka försäljningspartners. Intentias system är idag flexibelt och öppet, företaget bör dock i högre utsträckning än idag fokusera sin verksamhet till den befintliga kundbasen. IBS affärssystem uppfyller idag inte de krav på flexibilitet och öppenhet som vi ställt upp som framgångskriterier. Dock har IBS en stark partner i IBM, något vi anser att företaget bör dra nytta av. Ett utvidgat samarbete kan emellertid leda till att företagets system inte heller framtiden kommer att uppfylla de kriterier vi ställt upp kring öppenhet och flexibilitet. IFS ligger idag långt fram vad gäller de kriterier som berör kundanpassning och fokusering i...