Hedersmord

16 röster
35833 visningar
uppladdat: 2002-12-16
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ett arbete inom religion


Hedersmord


Religion, Kultur eller Politik?


Innehållsförteckning
Sidan
Framsida 1
Innehållsförteckning. Sammanfattning. Inledning. 2
Min undersökning. ”Vad säger koranen” Artikel av Åsa Élden. 3
Artikel av Åsa Élden Artikel, Fadime. 4
Intervju med Monika Pettersson. 5
Artikel av Jan Guillou 6
Artikel av Jan Guillou och Mina egna slutsatser. 7
Mina slutsatser. 8
Mina Källor 9


Sammanfattning

Hedersmord är ett mycket gammalt problem som funnit i flera hundra år och förekommer över hela världen och förekommer både bland kristna och muslimer. Något som framgår klart i mitt arbete är att det är en kultur och släktfråga och att det är männens uppfattning om heder och livsstil som gäller. Hedersmord begås av män inte av kvinnor. Ca 5000 kvinnor dödas varje år av familjemedlemmar. I Sverige förekommer ett till tre fall av hedersmord varje år. Men bakom detta finns ett stort antal hot och misshandel mot kvinnor, våld som förklaras med hjälp av hedersbegreppet.

Vi i Sverige har i massmedia följt tre kända offer, Pela, Fadime och Asrin som utsatts för hedersmord. Det visades sig senare att Asrin inte blivit hedersmördad utan begått självmord. Fadern blev dock dömd på förhand av både massmedia och politiker. Orsak var att han var kurd och muslim.


Inledning

Vi chockades alla när problemet hedersmord fick sig uttryck i massmedia. Jag ville därför skaffa mig information om hur det kommer sig, att det överhuvudtaget kan hända.
Jag har valt att utgå ifrån en översättning av koranen, läst artiklar från Aftonbladet och intervjuat en svensk kvinna som konverterat till islam då hon gifte sig med en man från Jordanien.

Mina frågor är följande:

· Vad säger religionen?
· Vad säger kulturen?
· Är hedersmord en form av kvinnoförtryck ?
· Hur styr massmedia och rättsväsendet?
· Hur styr politiken?


Min undersökning

Koranen säger:
Inledningsvis säger koranen ”att människans väsentliga frihet ligger i hennes rätt att välja det budskap hon tror på” Koranen säger inget tvång skall föreligga för att välja islam.


Koranens ord om barnet:

Om man väljer man islam så väljer man friheten att slippa ”banden” som fri sex och alkohol. Islam betraktar nämligen det som ett band, ett slags begär som inte är frihet.
Islams heliga profet har en gång förklarat hur föräldrar skall vara med sina barn. Han sa: ”Lek med dem de första sju åren av deras liv, utbilda dem under de följande sju åren och var deras bästa vän de kommande sju åren.” Barn har rättigheter, de skall inte misshandlas, (då kan en religiös böter utfalla) de skall ha behandlas jämlikt med sina bröder, systrar och jämnåriga.
Barnet har rätt till utbildning och idrott. Man skall ta hänsyn till barnets svagheter och det är förbjudet att tvinga fram något som ligger utanför barnets förmåga.


Koranens ord om kvinnan:

När det gäller förhållandet före äktenskapet uppmanar koranen att relationen skall vara med kyskhet och disciplin. Det gäller både mannen och kvinna. De är lika ansvariga för kyskhet. Både mannen och kvinnan har rätt till äktenskap. Båda parterna har rätt till skilsmässa som den beskrivs i den islamska juridiken. Män får gifta sig med fler kvinnor om han kan behandla dem lika kärleksfullt. Kvinnan skall underordna sig sin man. Mannen skall alltid behandla sin kvinna väl, ge henne mycket kärlek och alltid vara rättvis mot henne. Han skall försörja henne, skydda henne och visa respekt. ”Kärlek till kvinnan ligger i profetens karaktär” sa imamen AL-Sadiq, den tolfte profeten.


Koranens ord om mord:

Enligt koranen får man inte döda, stjäla eller ljuga. Dödsstraff kan förkomma i vissa fall som då t.ex. en person är otrogen eller dricker alkohol. Men för att dödsstraff skall kunna ske måste det bevittnas av fyra vittnen. Man får inte lägga falsk vittnesbörd.


Aftonbladets artikel säger:

Åsa Élden, forskare vid sociologiska institutionen i Uppsala, artikel tisdag 22 januari, 2002

Hon säger att våld mot kvinnor motiverat med hedersbegreppet förekommer över hela världen. Hedersbegreppet bygger på uppfattningen att familjens heder eller anseende är beroende av kvinnors beteende. Hedersmorden motiveras med att mannen eller männen i familjen anser att en kvinna dragit vanära över familjen och därigenom skadat släktens anseende och heder.
Patriarkatet, det är männens uppfattning om heder och livsstil som gäller. Hedersmord har begåtts av fäder, bröder och farbröder. I ett större perspektiv handlar det om att mannen ser det som sin rätt att bestämma hur kvinnor skall leva.

Vad hotar då hedern? Det kan räcka med ett ogrundat rykte. Det kan gälla allt från klädval, fel pojkvän, fel vänner, fel framtidsdrömmar, självständighet - vad som helst som männen i familjen av en eller annan anledning anser vara fel.

Åsa Élden menar att hedersbegreppet är en kulturellt förankrad föreställning. Hedersmord har begåtts av både kristna och muslimer.
I vissa länder är hedersbegreppet en förmildrande omständighet i juridiska sammanhang. I ex Jordanien har män som har mördat kvinnliga medlemmar dömts till endast 1.5 år villkorligt fängelse.

Ca 5000 kvinnor dödas varje år av familjemedlemmar. Särskilt illa är det i Jordanien där 25 till 50 kvinnor dödas varje år. I Sverige förekommer ett eller ett par fall av hedersmord varje år. Men bakom detta finns ett stort antal hot och misshandel mot kvinnor, våld som förklaras med hjälp av hedersbegreppet.

Våld mot kvinnor förekommer över hela världen. Motivet är alltid att män anser sig ha rätt att bestämma över kvinnor. Men våld mot kvinnor som motiveras med hedersbegreppet förekommer mest i Medelhavsländerna, Nordafrika, Mellanöstern, Pakistan, Indien, Bangladesh och Sydamerika.


Intervju med Fadime 26 år från Uppsala. Artikel av Carolin Ekéus tisdagen den 4 augusti 1998

Kurdiska Fadime blev känd i hela Sverige när hon gick ut och berättade i media om att hennes familj hotade henne till livet pga. att hon ville leva sitt eget liv och välja sin egen pojkvän. Hon blev öppet misshandlad av sin bror, hennes pojkvän omkom på ett misstänkt sätt och hon själv tog avstånd från sin familj och levde på skyddad adress. (Hon sköts av sin far i gamla Uppsala i slutet av januari 2002. )

Fadime uttalade i intervjun att allt bottnar i en rädsla för det svenska samhället. Hennes föräldrar är analfabeter och har svårt att förstå svenska. De lever i ”lilla Turkiet” omringade av de sina och tittar endast på turkisk tv. Hon hade många gånger försökt att berätta hur svenskar lever i Sverige men de ville inte lyssna. De vill ha sin kultur kvar. På frågan om man inte kunde ha förståelse för den kurdiska kulturen och traditionen svarar Fadime:
– Är det kultur att bli inlåst? Jag har aldrig fått följa med på klassresa och
fick gråta blod för att få gå på klassens gemensamma studentfest.
– Det handlar inte om kultur utan om kvinnoförtryck. Männen har hittat på den så här kallade kulturen. Som ung kvinna är ens öde redan utstakat. Man kommer att bli bortgift men en man som ens föräldrar har valt ut och sedan bli hemmafru.

Fadime berättar även om det stränga kravet på flickor att vara oskuld ända fram till bröllopsnatten. De tjejer som vet med sig att de inte har mödomshinna kvar opererar sig och låter sy ihop den. Det är viktigt för familjehedern att det är blod på lakanet efter bröllopsnatten. Det är ett bevis på att familjen har lyckats med uppfostran. Det är inte kvinnans ensak utan hela släktens. Medieintresset runt Fadime har gjort att hennes släkt och många kurder hatar henne ännu mer. En del kurder tycker hon drar alla över en kam.

- De är rädda för att svenskarna skall tro de är barbarer, säger Fadime.
Men givetvis är inte alla familjer lika stränga. En större vidsynthet finns, ibland, hos högutbildade.


Min intervju:

Jag har intervjuat Monika Pettersson, Alunda

Vad betyder begreppet hedersmord för dig?
Det är när en flicka eller kvinna som har vanärat familjen, t.ex. genom otrohet. Då dödas hon av familjen för att upprätta äran.


Vad har du för erfarenhet av hedersmord från din tid i Jordanien?
Det stod i tidningarna då och då, jag uppskattar det till ca 15 st / år. Men det hände aldrig någon jag kände. Jag tror att det ofta var sociala problem i familjen, då ett hedersmord begicks.

Vad tror du, är hedersmord något som är kulturellt eller är det religion?
Det är helt klart kulturellt. Man oroar sig för vad grannarna och kompisarna ska säga, inte för vad Gud ska säga.


Varför står vissa kvinnor bakom begreppet hedersmord?

Det är djupt rotat. Jag ska nu berätta en sak som hände då jag bodde nere i Jordanien. Det skulle komma en ny lag om att alla mord skulle bestraffas likadant och inte att det skulle vara lägre straff då man begick hedersmord. Det skickades runt namnlistor på mitt dåvarande jobb där man kunde skriva under om man höll med, alltså en slags röstning.

Jag såg att min chef inte skrev under och jag frågade varför. Hon sade då att om någon hade gjort sig skyldig till att vanära familjen, så ska denne straffas. Hon har tre flickor själv och är då alltså mor. Då undrar jag om en människa som är så högt utbildad kan säga såhär, vad säger då det stora antalet som inte har någon utbildning? De har blivit präglade ända sedan de var småbarn så det är för dem självklart att man inte är otrogen och då behöver inte någon begå hedersmord. Så djupt rotat är det.

Vad tycker du själv om hedersmord?
Jag tycker att det är helt galet. Det är inte en människas rätt att ta en annans liv. Om man då tror så mycket på Allah, så får han bestraffa dem som ska straffas.



Aftonbladets artikel säger:

Kurdo Baksi socialdemokratisk politiker av kurdiskt ursprung, uttrycker i Aftonbladet den 17 oktober 2002. ”Var är mediehedern”?

I april månad 2002 kunde vi se stora rubriker om ytterligare ett hedersmord hade ägt rum i Sverige. Den här gången gällde det en 21-årig kurdisk kvinna vid namn Asrin i Märsta. Hon hade hittats hängd i en sjal i familjens lägenhet. Ärendet behandlades först som ett självmord, men polisen fattade snart misstankar om mord.

Asrins pappa greps i juli och häktades misstänkt för mord på sin dotter. Vi kunde följa intervjuer med familjen som hela tiden vidhöll att pappan var oskyldig men i folks ögon var han redan dömd. Kurdo Baksi berättar att hon för flera år sedan lärde känna Asrin som då var 17-årig kurdisk tjej från Märsta; en positiv och ambitiös tjej som ville bli journalist. Det fanns inte mycket av schablonbilden av förtryckt kurdisk flicka i hennes agerande; hon uppträdde som flickor i hennes ålder brukar, verkade varken vara låst till sitt hem eller slav under sina manliga släktingars krav. Hon tycktes ha ett nära förhållande till sin far och talade mycket positivt om honom.

Kurdo Baksi hade varit på Asrins minnesgudstjänst såg hon fadern helt förkrossad. Kvällstidningarna ringde Kurdo oavbrutet och talade genast om hedersmord. Antagandet byggde på två specifika fakta: Kvinnan var kurdiska och tillhörde en muslimsk familj. Kurdo menar att då en svensk flicka begår självmord nämns inte, åtminstone hängs hon inte ut med namn och intima detaljer om sitt privatliv. Bilder av hennes familjs bostad eller skor i en rad är inte intressanta för kvällstidningarna. En kurdisk flicka anses vara förtryckt per definition och kan sålunda inte begå självmord, då serveras antagandet att hon blivit hedersmördad. Det finns naturligtvis skäl.

Morden på Pela och Fadime har i sin ohygglighet skapat en föreställning om den kurdiske mannen och kurdiska flickor. Att pappan blev misstänkt för mord var inte så konstigt i sig, Asrin hade begått självmord i faderns närhet. Att detta blev föremål för utredning var inte konstigt. Däremot finns det stor anledning att diskutera varför medierna gjorde så många antaganden och föregrep polisutredningen, detta utan att det existerade tillstymmelse till konkreta bevis.

Pappan släpptes efter att ha varit frihetsberövad i tre månader. Han brottades då med att han förlorat sin dotter och anklagats för att ha mördat henne. Kurdo uttrycker slutligen att polis och rättsväsendet skall naturligtvis inte favorisera människor med icke-svensk etnisk bakgrund. Om skälig misstanke finns ska invandrare gripas och nagelfaras med samma nit som svenskar. Men utredningen får inte styras av etniskt tänkande eller övergå i kulturrasistiska antaganden.



Jan Guillou skribent och författare skriver i aftonbladet den 14 oktober 2002. ”Det var pressen som begick hedersmord”.

Guillou utgår i sin artikel från Asrin i Märsta som begick självmord.
Eftersom familjen var av kurdiskt ursprung utbröt ett kollektivt vansinne. Åklagaren lät sig hetsas av stora rubriker att anhålla inte bara flickans far utan även flickans syster för mord.

Mona Sahlin, den olyckan, kom springande med uttalanden som visade att hon hade hela skuldfrågan klar för sig. Allehanda experter började uttala sig. Representanter från olika minoritetsgrupper gjorde uttalande om ”tusentals” kurdiska flickor som levde under dödshot.

En kvinnlig advokat, Kicki Åhre, sade sig också personligen känna till ”tusentals” liknande fall. En svensk familj har blivit uthängd och justitiemördad av medierna. Detta skulle inte ha skett om dem haft en annan bakgrund än just kurdisk. Tänk er om familjen hade hetat Andersson.


Mina egna slutsatser

Är hedersmord religion eller kultur? Är det ett kvinnoförtryck? Eller har det blivit en politisk fråga och valfläsk? När jag började med det här arbetet så ville jag ha ett direkt enkelt svar. Det visade sig att inte var lätt att särkskilja.

Det står i Koranen att man inte får döda någon. I det islamska samhället kan det förekomma dödsstraff om någon, inte speciellt kvinnan, varit otrogen. Det står också i koranen att man själv måste ta ställning om man vill vara muslim och att inget tvång får förekomma. Mannen skall vara kärleksfull och rättvis mot sin kvinna. Det står att föräldrar skall visa sina barn respekt och kärlek och man skall inte skilja på bröder och systrar. I koranen står det att oavsett kön skall man få välja om man vill tro på islam eller inte. Det fick inte Fadime.

Min fråga om hedersmord är en religionsfråga går det inte att finna belägg för det i koranen. I alla fall är det inte en rent muslimsk fråga. I min intervju med Monika, artiklarna av Åsa, Kurdo, Monika och Fadime säger alla att hedersmord inte är en religionsfråga.

Om vi läser vad sociologen Åsa Élden skrivit så menar hon att hedersmord är en kulturell förankrad föreställning. Hedersmord förekommer i alla religioner. Att det är en kulturell föreställning menar även Monika. Fadime säger att förskjutning och förbud att välja sitt eget liv inte har med religion att göra. Hon säger att det är en släktfråga och att det kan vara annorlunda mellan högutbildade och lågutbildade. Monikas erfarenhet stämmer ju inte med det. Hennes chef var högutbildad.

På min fråga om hedersmord är en kulturell fråga tycker jag att jag har fått belägg för det. I artiklarna av Åsa och Fadime utrycker de båda att det är en kulturell fråga och förekommer inom vissa släkter. Monika säger i min intervju att det helt klart är en kulturell fråga och att det förekommer i familjer som har sociala problem. Jag kan även konstatera att det inte är bundet av någon socialgrupp.

Att det är en form av kvinnoförtryck tycks jag mig också ha fått belägg för. Både Fadime, Monika och Åsa uppger att det är så. Åsa menar att detta är något som männen i olika delar av världen har kommit fram till. Det handlar om att det är mannens heder och stolthet som tar stryk och att det är männen som bestämmer om det begåtts ett fel. Män anser sig alltså i dessa sammanhang ha rätt att begå våld och bestämma över kvinnor. Även Fadime säger att det är kvinnoförtryck och att det är männen som har hittat på den här s.k. kulturen. Kvinnans liv angår inte bara henne utan hela släkten och kvinnan har mindre valmöjligheter än männen.

På min fråga hur massmedia styr, har jag kommit fram till att massmedia styr mycket. De har ett stort ansvar över hur de påverkar oss läsare. Man tror att hedersmordet på Fadime begicks på grund av familjens kultur. Om jag går ut och frågar på gatan, så säger många att muslimer får begå hedersmord pga. deras religion. Men det är ju inte sant. Jag själv är inte rasist men tänker på dem som är det. De får ju verkligen belägg för sina schabloniserade åsikter att invandrare är mindre intelligenta och att alla är vansinniga fanatiker.

Guillou skriver i sin artikel att då det blev känt att en kurdisk kvinna begått självmord i sin familjs lägenhet lät sig många vara påverkade av vad som debatterats i massmedia. Polis, åklagare, högt uppsatta politiker lät sig förhastas i sina uttalanden och beslut. Man föregick utr...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hedersmord

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2004-03-30

    Jag tycker att det är ett myck

  • Inactive member 2004-09-13

    vart finns källkritiken? Det ä

  • Inactive member 2005-09-10

    bra skrivet men vafan hedersmo

  • Inactive member 2007-09-14

    mm fast alla gör det inte. bar

  • Inactive member 2008-03-13

    skriv källor mannen

Källhänvisning

Inactive member [2002-12-16]   Hedersmord
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=1410 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×