Musikteorins roll och status - En undersökning av gymnasiets estetiska program

1755 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Title: The role and status of music theory ? an inquiry into the Arts Programme of the Swedish upper secondary school. The purpose of this inquiry is to find out what teachers of the Arts Programme say about the role and status of music theory within the different music subjects. Four teachers were interviewed, two teachers of music theory and two instrumental teachers. The interviews were formulated with open questions where the informants guide the conversation, i.e. qualitative interviews. The results show that the teachers in the study are interested in music theory and think that students need knowledge of music theory to develop their understanding of music and to improve their musical performance. The teachers describe music theory as a subject that is not very integrated with other music subjects. They also notice that many students are not interested in learning music theory because they do not know how to make use of their knowledge. I have related these results to a discussion about ideology of music education and integration of subjects. Denna studie har som syfte att undersöka vad lärare på estetiska programmet säger om musikteorins roll och status i de olika musikämnena. Fyra lärare har intervjuats, två lärare i musikteori och två instrumentallärare. Intervjuerna har utformats med öppna frågor där informanterna får styra samtalet, d.v.s. kvalitativa intervjuer. Resultaten visar att lärarna i studien är intresserade av musikteori och tycker att eleverna behöver musikteorikunskaper för att öka förståelsen för musik och förbättra sitt musicerande. Lärarna beskriver musikteori som ett ämne som inte är särskilt integrerat i andra musikämnen. De märker också att många elever inte är int...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Musikteorins roll och status - En undersökning av gymnasiets estetiska program

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Musikteorins roll och status - En undersökning av gymnasiets estetiska program
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14106 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×