Lek ute, var ej inne, bra för hjärta, klok i sinne ­ en studie om utomhuspedagogik och I ur och skur-verksamhet

2196 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur begreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteratur och av aktiva utomhuspedagoger. Vi menar att detta syfte bidrar till att vi får en djupare och mer nyanserad förståelse för utomhuspedagogik som arbetssätt. Vi utgår från följande frågeställningar: På vilket sätt presenteras utomhuspedagogik i relevant litteratur? · Hur tolkar aktiva I ur och skur-pedagoger utomhuspedagogik? · Finns det några skillnader och likheter mellan litteraturens sätt att beskriva utomhuspedagogik och · pedagogers tolkningar av samma begrepp? För att uppnå detta syfte har vi använt oss av litteraturstudier och en empirisk undersökning. Litteraturstudierna har grundat sig på relevant, vetenskaplig litteratur som vi funnit kring ämnet utomhuspedagogik. I den empiriska studien har vi har försökt ta reda på pedagogers tolkningar och uppfattningar och därför har denna studie gjorts i enlighet med en fenomenografisk ansats. Undersökningen har utförts med kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat 17 pedagoger som arbetar på I ur och skur-förskolor. I ur och skur är en friskoleverksamhet som är utvecklad av Friluftsfrämjandet, på utomhuspedagogiska grunder. Resultatet av vår undersökning är att vi har funnit en likartad struktur i både litteraturens framställning av utomhuspedagogik och i I ur och skur-pedagogernas tolkningar. Strukturen i fråga är de områden vilka utpekas som utomhuspedagogikens starka sidor, nämligen inlärning, hälsa och miljöengagemang. Både litteraturen och pedagogerna menar att en utomhuspedagogisk praktik gynnar eleverna inom dessa tre områden. Vi anser oss ha fått en djupare inblick och förståelse för utomhuspedagogik, genom att vi har undersökt hur begreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteratur och av aktiva utomhuspedagoger. Denna erfarenhet kommer vi att ta med oss i våra framtida yrkesliv, då vi båda kan tänka oss att använda utomhuspedagogik i vår kommande undervisning. Vi tror också att vårt examensarbete är relevant för läraryrket, då utomhuspedagogik är en utmärkt metod att använda för att gynna barns utvec...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lek ute, var ej inne, bra för hjärta, klok i sinne ­ en studie om utomhuspedagogik och I ur och skur-verksamhet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Lek ute, var ej inne, bra för hjärta, klok i sinne ­ en studie om utomhuspedagogik och I ur och skur-verksamhet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14254 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×