”Det är så integrerat i mitt tänkande” : fem arbetslags resonemang om matematikens roll i förskolan

1691 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrunden till studien var att Skolverket kom ut med en rapport om att elever efter avslutad skolgång inte klarar de kriterier som gäller för betyget godkänt i matematik. Studien syftar till att få fram fem förskoleavdelningars arbetslags resonemang om olika sätt att förhålla sig till att arbeta med barn i tre till femårs ålder i matematik. Studien kanske kommer att hjälpa nyutbildade lärare att utveckla nya förhållningssätt när det gäller matematik i förskolan genom att ta del av andra pedagogers tankar och erfarenheter. Vi valde att först observera fem förskolor och sedan intervjua de fem avdelningarnas arbetslag. Matematik i förskolan ska inte vara ett tema utan det hör till skolan anser en del arbetslag, de ser mer matematiken som ett ämne som finns ändå ”Det smyger sig in”. Naturkunskap, lek, musik och språk är olika ämnen som matematiken integreras i. Resultatet visar att även om prioriteringen av matematiken i förskolan varierar fokuseras alltid språket. Vad som är matematik i förskolan beskrivs som olika former av problemlösning där antingen rumsuppfattning, antalsuppfattning, kategoris...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: ”Det är så integrerat i mitt tänkande” : fem arbetslags resonemang om matematikens roll i förskolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   ”Det är så integrerat i mitt tänkande” : fem arbetslags resonemang om matematikens roll i förskolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14324 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×