Arenaevenemang : En studie av ett antal svenska arenors evenemang och marknadsföring

1654 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
De senaste tio åren har det byggts ett stort antal nya arenor i Sverige, några exempel är Kinnarps Arena i Jönköping och Ejendals Arena i Leksand. En arenas huvudverksamhet är i huvudsak sportevenemang. Men hur förhåller sig arenorna till andra typer av evenemang, hur viktiga är de för en arena? Arenan är ett av de få ställen i en stad, där en stor ansamling av innevånare kan träffas regelbundet. Många evenemang verkar helt eller delvis i det allmänna rummet, därför bör samhälleliga resultat och effekter ha en framträdande roll i ledningen och planeringen av dessa evenemang. För att mäta dessa effekter används ofta ”economic impact studies”, fritt översatt till studier av ekonomiska effekter. Anledningen till sådana studier är bland annat att övertyga beslutsfattare och allmänheten att exempelvis en konsert inte skall stödjas enbart på grund av det artistiska värdet utan även för de ekonomiska fördelar som följer. Evenemang är ett väldigt brett ämne, det sträcker sig från kultur, sport, politiska möten till affärsträffar och mässor. Det sträcker sig även från evenemang som OS till lokala festivaler. Underhållning av det här slaget är ett av de snabbast växande fritids-, affärs- och turism relaterade fenomenen som finns idag. Att marknadsföra evenemang skiljer sig högst väsentligt från att marknadsföra ”vanliga” konsumtionsvaror eller tjänster. Bland annat så finns det stora skillnader i den marknadsföringsmix man använder sig av. Vid marknadsföring av evenemang använder man sig av en modell bestående av 8 ”P” istället för det vanliga med 4 ”P”. De undersökta arenorna i denna uppsats är Kinnarps Arena, Ejendals Arena, Cloetta Center, Löfbergs Lila Arena samt Globen. Genom intervjuer med ansvariga på dessa arenor framkommer att de ser arenan som en viktig del av samhället och på många håll bidrar till att öka livskvaliteten på sin ort. Arenorna samarbetar med de egna kommunerna på lite olika sätt men i de flesta fall fungerar det mycket bra. Dock skiljer det sig en del i hur man utvärderar och mäter resultaten av evenemangen som hålls på arenan. För marknadsföringen av evenemangen är det oftast en extern arrangör som har huvudansvaret. Gemensamt för arenorna är att de är medvetna om att en bra image är en stor och viktig del då det gäller att få nya eller återkommande evenemang till arenan, samt för den positiva känslan på orten där man verkar. Sport och framförallt ishockey är helt klart det dominerande evenemanget på arenorna, men exempelvis konserter och mässor har också en betydande plats i kalendern. Det gäller för arenorna att locka besökare med väl genomförda evenemang, inte minst på grund av att de konkurrera med i stort sett allt som folk kan tänkas göra på sin fritid. Arenorna är alltså väldigt viktiga för respektive kommun. De skapar möjligheter, främst på små och medelstora...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Arenaevenemang : En studie av ett antal svenska arenors evenemang och marknadsföring

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Arenaevenemang : En studie av ett antal svenska arenors evenemang och marknadsföring
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14459 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×