Naturvetenskapen i skolan - igår. idag och imorgon

1943 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I dagens samhälle finns behovet att medvetandegöra naturvetenskapens betydelse i skolan och för framtida liv. Denna studie har gjorts för att undersöka sambandet mellan inlärningsteorier, naturvetenskap och läroplaner både historiskt och i nuläget för att se hur dessa har påverkat naturvetenskapen i skolans tidigare åldrar samt behovsinventera vilka förändringar som behövs inför framtiden. Arbetet baserades på kvalitativa undersökningar genom primära och sekundära textkällor, läroplaner, läroböcker och intervjuer. Dessa jämfördes sedan för att se samband både i de olika kategorierna och mellan dem. Det empiriska materialet presenterades sedan i schematiska figurer som konkretiserade likheter och skillnader. Analysen av det empiriska materialet var i huvudsak textanalyser från olika källor. I läroboksanalysen och intervjuerna har vi funnit stöd för de drag vi kunnat se i övrig analys. Sammantaget visade resultatet att inlärningsteorierna återfanns i samtliga kategorier och att läroplanerna innehöll influenser från ett spektrum av inlärningsteorier. Detta skapade dilemmat, om det går att undervisa enligt läroplanerna, då de är en blandning av olika inlärningsteorier, eftersom vi anser att inlärningsteorierna måste tolkas i sin helhet och kontext. Vi ställer oss frågan om dilemmat medför svårigheter att undervisa i det faktabaserade ämnet naturvetenskap? Eftersom vi fann att lärarens kompetens och medvetenhet blev viktigt för elevernas undervisning, går det att undervisa naturvetenskapligt och enligt delar av läroplanerna trots dilemmat. Då vi också fann att naturvetenskapen har blivit ämnesövergripande, får ämnet större relevans och utrymme då hållbar utveckling betonas av både ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Naturvetenskapen i skolan - igår. idag och imorgon

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Naturvetenskapen i skolan - igår. idag och imorgon
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15749 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×