Det omedvetnas inverkan på lärande i arbetslivet : tolkat utifrån Paul Moxnes teori om djuproller

2035 visningar
uppladdat: 2002-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: I arbetslivet påverkas vi av omedvetna krafter som förekommer oss emellan. I uppsatsen gestaltas dessa omedvetna krafter utifrån Paul Moxnes teori om djuproller. Teorin om djuproller bygger på Jungs tanke om det arketypiska som finns i allas vårt omedvetna. Djuprollerna innebär i korthet att vi omedvetet tillskriver varandra olika roller som vi omedvetet lever upp till. Min föreställning var att detta inverkar på vårt sätt att lära på arbetsplatsen. Syfte: Syftet med uppsatsen är att diskutera hur det omedvetna - djuprollerna - inverkar på lärande i arbetslivet. Metod: En litteraturstudie har genomförts. För att synliggöra det omedvetna har fallet AB Superglas får ny ledare använts som är en fiktiv berättelse om en organisation i förändring. Resultat: AB Superglas får ny ledare visade att medarbetarna inom en arbetsorganisation omedvetet tilldelar varandra olika roller, vilket inverkar på arbetsorganisationens lärande. I AB Superglas fall skapar djuprollerna ett lärande som snarare är av hämmande än utvecklingsinriktad art. De motkrafter som finns mot personlig utveckling finns ofta mellan oss själva. Vår självuppfattning grundas många gånger på hur andra ser på oss på ett mer eller mindre medvetet plan. Djuprollerna kan därför ge bättre förståelse för olika beteendemönster och omedvetna skeenden som förekommer på arbets...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Det omedvetnas inverkan på lärande i arbetslivet : tolkat utifrån Paul Moxnes teori om djuproller

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-01]   Det omedvetnas inverkan på lärande i arbetslivet : tolkat utifrån Paul Moxnes teori om djuproller
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16026 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×