Sammanfattning (for english: scroll down)
Titel: Entreprenören i servicebranschen
Seminariedatum: 2007-05-31, 2007-06-01
Kurs: SMT302 Kandidatuppsats 10p
Författare: Jimmy Heijel, Lars Jacobsson, Fredrik Svensson
Handledare: Elin Bommenel, Carl R. Hellberg
Nyckelord: Entreprenören, serviceentreprenören, servicebranschen, service management, kontrollens lokalisering, innovationsförmåga, riskhantering, prestationsbehov och intuition.
Syfte: Att med utgångspunkt i entreprenörers vedertagna egenskaper identifiera beskriva och analysera egenskaper som särskiljer entreprenörer i serviceverksamheter.
Metod: Arbetet genom uppsatsen har följt ett kvalitativt angreppssätt där en deduktiv ansats använts. Tå intervjuer har gjorts med entreprenörer verksamma i näringslivet. Vidare görs en förklaring av servicebranschens särart för att sedan ställas mot entreprenörskapsteorier. Intervjuerna används som illustrationer för att levandegöra det teoretiska underlaget.
Teoriskt perspektiv: De teorier som använts i uppsatsen r fokuserade på egenskaper och är hämtade från följande entreprenörskapsforskare; Fredrik Delmar, Scott Shane, David Kirby, Bengt Johannisson och Ingeman Arbnor. Fokus har legat på de egenskaper som författarna ansett lämpligast för ändamålet; individualism, innovationsförmåga, riskhantering, intuition och prestationsbehov. Dessa egenskaper är även de som varit ständigt återkommande hos forskarna.
Empiri: årt empiriska material består av tå semistrukturerade personliga intervjuer, som genomförts dels med Bicky Chakraborty och dels med Svante Paulsson. Vidare har även sekundärdata om bilbyggaren Christian von Koenigsegg använts.
Slutsatser: Teorin säger att entreprenören är väldigt individuell och tar gärna inte hänsyn till andra människors idéer, ibland näst intill en avvikare. För en entreprenör att vara individuell inom servicesektorn lämpar sig inte så väl, då denne ständigt är i kontakt med människor, och måste ta hänsyn till människors önskemål. Det är människor som bygger verksamheten, och således entreprenörens framgång.
För entreprenörer i servicebranschen handlar innovationer mer om att kontinuerligt utveckla sitt befintliga tjänsteerbjudande än om att komma med revolutionerade uppfinningar.
Abstract
Title: Entrepreneurship in the service industry
Seminar date: 2007-05-31, 2007-06-01
Course: Bachelor thesis in Service Management, 10 Swedish credits (15 ECTC)
Authors: Jimmy Heijel, Lars Jacobsson, Fredrik Svensson
Supervisor/Advisor: Elin Bommenel, Carl R. Hellberg
Key Words: Entrepreneur, hosptalityentrepreneur, Service Management, service entrepreneur, the service sector, independence, locus of control, innovation, risk-management, need for achievement and intuition.
Purpose: To identify, describe and analyse the characteristics that distinguishes the entrepreneur within the hospitality industry weighing in to account the generally accepted characteristics of the entrepreneur.
Methodology: In this thesis we use a qualitative approach. Two interviews have been conducted with entrepreneurs within the business world. We then describe the distinctive character of the hospitality industry, with which we compare the theories about the entrepreneur. We use the interviews to illustrate our theoretical perspective.
Theoretical perspectives: The theories mainly focus on specific characteristics, which are collected from the fallowing entrepreneurship researchers; Fredrik Delmar, Scott Shane, David Kirby, Bengt Johannisson och Ingeman Arbnor. With our purpose in mind, we focus on the following characteristics; independence, locus of control, innovation, risk-management, need of achievement and intuition.
Empirical perspectives: The empirical material consists of two semi structured personal interviews, the first with Bicky Chakraborty and the second with Svante Paulsson. Furthermore we have studied secondary sources around Christian von Koenigsegg.
Conclusion: The theory describes an entrepreneur as very autonomous people who does not often consider other people??s ideas. In t...