Framtidsskolan X. En studie om att arbeta utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt

1507 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Syftet: Syftet med denna examensuppsats var att utvärdera hur lärare arbetar i att förebygga kränkande behandling utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt som skolans psykosociala handlingsplan genomsyras av. Genom studien söker vi svar på dessa tre frågor: · På vilket sätt tycker lärarna att ett systemteoretiskt förhållningssätt stöttar dem i sitt dagliga arbete att förhindra kränkningar och mobbning? · Hur arbetar lärarna i praktiken för att förebygga kränkande behandling? · Vad kan skolan/handlingsplanen bidra med för att lärarna skall känna sig ännu mer professionella i sitt arbete mot kränkande behandling? Metod: Undersökningen gjordes genom på en skola söder om Göteborg där sex lärare från hela skolan intervjuades. Undersökningen är kvalitativ med utgångspunkt i vad lärarna har för uppfattningar och tolkningar utifrån sitt arbete mot kränkande behandling. För att analysera det material vi samlat genom intervjuerna, sammanställde vi dessa under sex rubriker. Utifrån dessa analyserade vi likheter och skillnader i lärarnas yttranden. Resultat: Det som vi fått fram genom vår studie är olika delar om hur lärarna arbetar mot kränkande behandling utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt. Dessa delar kan redovisas som hur lärarna arbetar, vad de saknar, vad som hindrar dem och hur skolledningen stöttar dem. Lärarna agerar direkt mot kränkande behandling och använder kommunikation som medel där alla får komma tilltals, har rätt till sin egen upplevelse, där man inte utser några syndabockar eller offer och att det är beteendet och inte personen i sig man angriper. Ett systemteoretiskt medel för att lösa och förebygga konflikter är ringsamtal som används flitigt i kontaktskolan. De hinder som studien visar för att lärarna skall kunna utföra sitt arbete på ett fullgott sätt, är tid-, personal- och lokalbrist, även yttre påverk...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Framtidsskolan X. En studie om att arbeta utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Framtidsskolan X. En studie om att arbeta utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16759 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×