Detta examensarbete har varit ett samarbete mellan Esab AB, Trumpf GmbH och
Hiab AB, där laserhybridsvetsningen applicerades på lyftarmar till
hydrauliska lyftkranar, för styckegods.
Arbetet har bl.a. gått ut på att utföra svetsprover av kälfog på 5 mm tjock
plåt och jämföra solidtråd med rörtråd. Utifrån proverna togs det fram en
WPQR (Welding Procedure Qualification Record), ett svetsdatablad som ska vara
tillämpbar för att bygga liknande procedurer i produktionen. WPQR-bladet togs
fram genom att sammanställa exempel på svetsdatablad i standarderna EN ISO
15609-1 och EN ISO 15609-4, som riktar sig till konventionell bågsvetsning
respektive lasersvetsning. Det finns ingen specifik standard för
laserhybridsvetsning idag och för att kvalificera en procedur anser DNV (De
Norske Veritas) att standarder avsedda för lasersvetsning ska tillämpas. Dock
ska ett testsystem tillgodose både standarder för lasermetoder och
bågsvetsningsmetoder.
Metoden för svetsprovningen var att bygga främst s-mått till full
genomträngning men också att bygga a-mått i möjligaste mån. Full
genomträngning uppnåddes lätt och a-mått upp till 2 mm var möjligt att bygga
utan att det uppstod nyckelhålskollaps. Hastigheten som uppnåddes var 1,7
m/min med trådmatningen 14,0 m/min och överbryggningar gjordes på spalter upp
till 1,3 mm (svetshastighet var då 1,5 m/min). De mekaniska provningarna och
röntgen gav tillfredsställande resultat.
Eftersom ett processhuvud vid laserhybridsvetsning är väsentligt mycket
större än en konventionell MAG-pistol, så kan detta ha inverkan på både
smidighet och åtkomlighet för svetsroboten. En 3D-simulering behövs för att
dra en riktig slutsats angående detta.
Olika automatiseringslösningar har undersökts för att sedan mynna ut i en
ekonomisk kalkyl, där laserhybridsvetsning och konventionell svetsning
jämförs. Kalkylen bygger dels på investeringskostnader och dels på
driftskostnader. Den gav resultatet att laserhybridsvetsning är olönsamt vid
svetsning av lyftarmar, men det är värt att undersöka andra processer där
laserhybrid skulle kunna vara en stor fördel.
När en ny bearbe...