Sagan som grund för lärande. En studie av tematiskt arbetssätt med utgångspunkt i sagan i förskolan och skolan

2619 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur man arbetar tematiskt med hjälp av sagan i förskola och skola. Vi vill också undersöka hur pedagoger och barn ser på detta arbete. Vi har dock begränsat vår studie och främst studerat dessa frågeställningar: · Hur arbetar och hur genomför man ett tematiskt arbetssätt med hjälp av sagan? · Hur kan man integrera alla kunskapsfält när man arbetar med sagan som utgångspunkt? · Hur gör pedagogerna för att försöka få med sig alla barn då man arbetar på detta sätt? · Är det möjligt att individualisera när man arbetar med sagan som utgångspunkt och i så fall hur? · Hur sker dokumentationen av barnens utveckling och lärande vid detta arbetssätt? · På vilket sätt är det givande för barnen att arbeta tematiskt utifrån en saga samt vilka är de positiva och de negativa aspekterna enligt pedagogerna? Metoden vi använt oss av för att kunna genomföra vårt examensarbete är följande, observationer, barnintervjuer och pedagogintervjuer. Vi har även använt oss av litteratur samt tidigare forskning. I denna uppsats har vi undersökt en förskola som arbetar tematiskt med en saga under ett år och en skola som arbetar med flera sagor som tema under en period, en dag i veckan. Därefter har vi jämfört våra två undersökningsverksamheter. Vi har under vår studie använt oss av bandspelare samt digitalkamera för att dokumentera våra intervjuer samt observationer. De viktigaste didaktiska konsekvenserna vi har kommit fram till är att pedagogerna måste synliggöra syftet med temaarbetet om det skall ske lärande och utveckling hos barnen. Vi har även funnit en intressant skillnad i pedagogernas intentioner om vad de vill att barnen skall lära sig och det barnen faktiskt lär sig. Vi anser att ett tematiskt arbetssätt utifrån sagan medför oändliga möjligheter för att fånga, sti...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Sagan som grund för lärande. En studie av tematiskt arbetssätt med utgångspunkt i sagan i förskolan och skolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Sagan som grund för lärande. En studie av tematiskt arbetssätt med utgångspunkt i sagan i förskolan och skolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17518 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×