Varumärkestvätt - att avleda ett varumärkes moraliska problem

1405 visningar
uppladdat: 2003-12-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem: Den gemensamma nämnaren för uppsatsens tre fallstudieföretag är att de alla verkar i moraliskt tvivelaktiga branscher, eftersom de alla tillhandahåller produkter inför vilka det finns ett moraliskt problem. Tobaksbranschens moraliska problem är att dess produkter dödar människor. Porrbranschens moraliska problem är enligt kritikerna att den ger en skev kvinnosyn. Spelbranschens moraliska problem är spelmissbruk, vilket kan leda till ekonomisk, personlig och social missär. Gemensamt för dessa branscher är också att det finns ett uttalat och etablerat motstånd i form av organisationer, vilka baserar sin kritik på fakta och tidigare forskning kring effekterna av fallstudieföretagens kärnprodukter. Motorganisationerna ägnar sig även åt opinionsbildning. Således finns en förankrad skepsis och ett visst misstroende hos allmänheten mot fallstudieföretagens. I uppsatsens ställs frågan hur dessa branscher kan gå till väga för att avdramatisera den negativa attityd som riktas mot märkesprodukterna, för att på lång sikt kunna stanna kvar på marknaden. Syfte: Uppsatsens syfte är att utveckla begreppet varumärkestvätt genom att undersöka branscher i moraliskt tveksamma verksamhetsområden, som applicerar olika varumärkesstrategier. Metod: Enligt Starrin är huvudargumenten för en kvalitativ forskningsmetod: förståelse, teorigenerering, upptäckt, variation och nyfikenhet (Starrin, 1991). Eftersom ett ändamål med uppsatsen är att generera teori har jag valt att applicerat den kvalitativa metoden, vilket innebär att jag varit mer fokuserad på att ta reda på hur människor upplever sin omvärld för att få insikt, snarare än att genomföra statistisk analys (Lundahl & Skärvad, 1999). Slutsatser: En slutsats är att ett syfte med fallstudieföretagens applicerande av olika varumärkesstrategier, är att avleda det moraliska problemet som präglar varumärket genom att låta det figurera i sammanhang som inte har någon koppling till den moraliska problematiken som präglar kärnverksamheten. Genom att sätta det moraliska dilemmat i periferin skapar varumärkesinnehavaren positiva associationer till varumärket och en positiv image av varumärket hos a...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Varumärkestvätt - att avleda ett varumärkes moraliska problem

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-12-18]   Varumärkestvätt - att avleda ett varumärkes moraliska problem
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17739 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×