Lokalproducerade livsmedel : Faktorer bakom konsumenters köpbeteende

2946 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SammanfattningEn av vårt årtiondes viktigaste frågor är människans påverkan på miljön och det alltmer växande klimathotet för samhället. Då utsläpp av synbara halter och energiförbrukning är en av de främsta miljöpåverkande orsakerna bedrivs det idag en omfattande diskussion kring problemområdet. Då livsmedelsindustrin står för en femtedel av all energiförbrukning i Sverige, läggs det mycket fokus på forskning kring miljövänliga och till stor del ekologiska livsmedel. Vi har därför valt att undersöka området genom ett mer lokalt perspektiv och lyfta fram lokalt producerade livsmedel. Dessa livsmedel upplevs oftast som dyrare än andra varor samtidigt som att konsumententer blir mer och mer prismedvetna och benägna att minska sinmatkostnader. Detta gör att högre priser på livsmedel kräver att de uppvisar andra fördelar som ger ett mervärde till köparna. Utifrån detta har vi ställt oss frågan om vilka faktorer det är som påverkar konsumenter att köpa lokalproducerade livsmedel samt om hur köpbeteendet ser ut för konsumenterna i Umeå gentemot lokalproducerade livsmedel. Vi har valt att undersöka området sett ur konsumentperspektivet. Detta har gjort att de centrala teorierna i arbetet därför är teorier kring konsumentens köpbeteende och de påverkande faktorerna bakom det. Genom teoretisk forskning blev några faktorer utvalda för koncentrationen i arbetet. Den teoretiska referensramen ligger därför kring marknadens yttre och inre stimuli på konsumenten. Dessa stimulis är marknadsföring, omgivning, pris, plats och tillgänglighet, attityder och värde, samt kunskap. För att identifiera vilka av dessa faktorer som är mest avgörande för konsumenters köpbeteende gjordes det en kvantitativ studie på de två största livsmedelsbutikerna i Umeå, Ica Maxi och Coop Forum där 136 konsumenter tillfrågades. Resultaten visade att en av de viktigaste faktorerna som påverkade konsumenternas köpbeteende gentemot lokalproducerade livsmedel var reklam. Omgivningen spelade även den en stor roll och var en av de viktigare informationskällorna gällande nya livsmedel för respondenterna. Även medvetandet kring lokalproducerade livsmedel och den positiva attityden till dessa var andra påverkande faktorer. Brett utbud på dessa varor var också en viktig faktor. Den högre prisbilden på lokalproducerade livsmedel var den minst avgörande faktorn, vilket tyder på att konsumenterna var okänsliga mot priset på denna livsmedelkategori. Respondenterna handlade samma varor som de alltid brukade handla, men att de även gjorde en noggrann jämförelse mellan varor och priser före köpet....

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lokalproducerade livsmedel : Faktorer bakom konsumenters köpbeteende

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Lokalproducerade livsmedel : Faktorer bakom konsumenters köpbeteende
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18617 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×