Underhållskostnaden för hjulaxlar på malmvagnar, där bland annat omsvarvning
av hjulen ingår, står för ca 50% av malmvagnens totala underhållskostnad.
Att kunna effektivisera och minska dessa rörliga kostnader är en
förutsättning för att skapa ett kostnadseffektivt och tillförlitligt
transportsystem.
Det är därför viktigt att skapa en helhetsbild över de kostnader som
respektive åtgärd genererar för respektive intressent. T.ex. kan olika
reprofileringsintervall för hjul skapa kostnader för Banverket och vise
versa kan olika slipningsintervall skapa liknande kostnader för MTAB.
Genomförda studier kring interaktionen hjul/räl visar att storleken på det
slitage som uppstår är beroende av i huvudsak två faktorer. Den första
anknyter till kontaktmekanik och materialteknik. Den andra faktorn anknyter
till hur väl hela systemet räl/hjul/boggie samverkar, dvs vagnens
gångdynamik. Länken mellan dessa faktorer är rälens och hjulets profiler.
De dokumenterade erfarenheter som finns visar att perioder med högt hjul-
och rälslitage återkommer med 3-5 års mellanrum. Tyvärr finns inga djupare
orsaksstudier genomförda, som på ett vetenskapligt sätt beskriver det
inträffade och bakomliggande orsaker.
Den generella slutsats som kan konstateras är att samtliga berörda
parter/intressenter följer på förhand bestämda underhållsstrategier för
hjul/rälsystemet. Dessa kan spåras till år 2000 och bakåt. Det kan därför
inte spåras några avvikande underhållsmönster/beteende hos någon av
hjul/rälsystemets berörda parter för år 2001 och framåt.
Att med utgångspunkt från existerande datamaterial koppla problemet med
tilltagande hjulflänsslitage till ekonomiska kostnadsökningar är i dagsläget
inte möjligt. Samma negativa resultat erhålls vid försök att koppla
underhållsaktiviteter och kostnader över organisationsgränser, dvs olika
aktörers påverkan på varandra.
MTAB:s ekonomiska utfall för år 2001 kopplat till hjulunderhåll, påvisar
dock hur känsligt det är för vilka sorters hjulåtgärder som genomförs.
Under året har totalt ca 450 färre hjulaxlar bearbetats. Trots detta påvisas
en kostnadsökning på motsvarande 20%. Bakomliggande orsak till detta är att
kostnaden för ett hjulbyte är ca 10 gånger högre än motsvarande kostnad för
hjulsvarning. Kostnadsökningen kan således spåras till ett ökat antal
hjulbyten.
Med stöd av teoretiska studier och modeller går det att konstatera tekniska
samband som påverkar interaktionen hjul/räl. Att sedan utifrån detta koppla
dessa ti...