Utvärdering av underhållskostnad för hjul och räl på sträckan Kiruna - Riksgränsen: en förstudie

1091 visningar
uppladdat: 2002-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Underhållskostnaden för hjulaxlar på malmvagnar, där bland annat omsvarvning av hjulen ingår, står för ca 50% av malmvagnens totala underhållskostnad. Att kunna effektivisera och minska dessa rörliga kostnader är en förutsättning för att skapa ett kostnadseffektivt och tillförlitligt transportsystem. Det är därför viktigt att skapa en helhetsbild över de kostnader som respektive åtgärd genererar för respektive intressent. T.ex. kan olika reprofileringsintervall för hjul skapa kostnader för Banverket och vise versa kan olika slipningsintervall skapa liknande kostnader för MTAB. Genomförda studier kring interaktionen hjul/räl visar att storleken på det slitage som uppstår är beroende av i huvudsak två faktorer. Den första anknyter till kontaktmekanik och materialteknik. Den andra faktorn anknyter till hur väl hela systemet räl/hjul/boggie samverkar, dvs vagnens gångdynamik. Länken mellan dessa faktorer är rälens och hjulets profiler. De dokumenterade erfarenheter som finns visar att perioder med högt hjul- och rälslitage återkommer med 3-5 års mellanrum. Tyvärr finns inga djupare orsaksstudier genomförda, som på ett vetenskapligt sätt beskriver det inträffade och bakomliggande orsaker. Den generella slutsats som kan konstateras är att samtliga berörda parter/intressenter följer på förhand bestämda underhållsstrategier för hjul/rälsystemet. Dessa kan spåras till år 2000 och bakåt. Det kan därför inte spåras några avvikande underhållsmönster/beteende hos någon av hjul/rälsystemets berörda parter för år 2001 och framåt. Att med utgångspunkt från existerande datamaterial koppla problemet med tilltagande hjulflänsslitage till ekonomiska kostnadsökningar är i dagsläget inte möjligt. Samma negativa resultat erhålls vid försök att koppla underhållsaktiviteter och kostnader över organisationsgränser, dvs olika aktörers påverkan på varandra. MTAB:s ekonomiska utfall för år 2001 kopplat till hjulunderhåll, påvisar dock hur känsligt det är för vilka sorters hjulåtgärder som genomförs. Under året har totalt ca 450 färre hjulaxlar bearbetats. Trots detta påvisas en kostnadsökning på motsvarande 20%. Bakomliggande orsak till detta är att kostnaden för ett hjulbyte är ca 10 gånger högre än motsvarande kostnad för hjulsvarning. Kostnadsökningen kan således spåras till ett ökat antal hjulbyten. Med stöd av teoretiska studier och modeller går det att konstatera tekniska samband som påverkar interaktionen hjul/räl. Att sedan utifrån detta koppla dessa ti...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utvärdering av underhållskostnad för hjul och räl på sträckan Kiruna - Riksgränsen: en förstudie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-01]   Utvärdering av underhållskostnad för hjul och räl på sträckan Kiruna - Riksgränsen: en förstudie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18699 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×