Vad anser lärare om skolutvecklingsprojekt?

1613 visningar
uppladdat: 2008-03-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
BAKGRUND: Utvecklingsprojekt startas kontinuerligt upp inom skolan med avsikt att höja personalens kompetens och utveckla verksamheten. Vi ville undersöka hur personalen uppfattar ett utvecklingsprojekt inom matematik och om det uppfyller de intentioner som avses. Vår uppfattning är att lärare känner behov av kompetenshöjning, men samtidigt kan uppleva utvecklingsprojekt betungande och bli ytterligare en uppgift som läggs till allt annat. Dessa uppfattningar grundar sig på egna erfarenheter som verksamma lärare och genom utbildningspraktik. Vi antog att det skulle finnas delar av projektet som enligt lärare skulle vara positiva och verkningsfulla och att vissa delar i mindre omfattning skulle göra det, liksom att det kunde finnas skillnader i detta mellan olika lärarkategorier. SYFTE: Syftet med undersökningen var att belysa hur lärare som medverkar i ett kommunalt utvecklingsprojekt inom matematik ser på detta projekt. I syftet ingår att undersöka hur lärare uppfattar utvecklingsprojektets olika delar och om projektet inneburit förändringar i deras syn på matematik och i verksamheten. METOD: Undersökningen gäller lärare på förskola och grundskola i en kommun. Utifrån ett register över förskolor och skolor samt antal anställda, valdes de arbetsplatser ut som skulle ingå i undersökningen. Arbetsplasterna valdes ut med tanke på att få både en geografisk och storleksmässig spridning. På de utvalda arbetsplatserna delades enkäter ut till alla anställda som arbetar med barnen/eleverna i verksamheten, förutom år 7-9 där endast matematiklärarna fick enkäter. RESULTAT: Undersökningen fokuserade på olika delar av ett kompetensutvecklingsprojekt. Dessa delar handlade om kompetensutbildning som utgått från eget behov, samarbete i arbetslag och med andra kollegor, skolledningens roll, konkreta förändringar som gjorts i verksamheten och om satsningens betydelse och syfte. Resultaten visade att uppfattningen om projektet delvis skilde sig åt inom de olika delarna och även till viss del mellan olika lärarkategorier. Majoriteten av dem som deltog menade att externa aktiviteter som utgått från behov varit bra och mestadels uppfyllt förväntningarna. Likaså ansåg de flesta att satsningen var en viktig insats för utvecklingen av matematiken inom förskola/skola men att syftet med den inte fullt ut skulle nås på det sätt den idag bedrivs. Det kan delvis bero på att ledningens roll upplevdes relativt otydlig. Många uppgav att ledningen inte informerade sig om arbetets gång och inte heller kontinuerligt utvärderat arbetet eller att de inte visste om ledningen gjorde detta. Tiden för reflektion och samtal kring arbetet upplevdes otil...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vad anser lärare om skolutvecklingsprojekt?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-03-10]   Vad anser lärare om skolutvecklingsprojekt?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19436 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×