Norrbotniabanan skall bidra till en regionförstoring,
näringslivsutveckling, samverkan mellan bebyggelseutveckling och
transportstruktur. Dessutom skall Norrbotniabanan främja en god miljö och
långsiktig hållbarhet. Genom att åstadkomma en miljöanpassad järnväg
arbetar Banverket för att bidra till en långsiktigt hållbar
samhällsutveckling.
Examensarbetets syfte var att utreda förutsättningarna för en miljöanpassad
utformning av Norrbotniabanan genom Skellefteå centrum. Arbetet har tagit
hänsyn och avgränsats till aspekterna säkerhet, buller, vibrationer,
barriärverkan och estetisk utformning.
Den geografiska avgränsningen har varit Degerbyn i väst och Gränden i öst.
Avgränsningen valdes för att detta område är av intresse vid det fortsatta
arbetet med den planerade Norrbotniabanan.
Inom avgränsningen finns fyra plankorsningar där två valdes för vidare
granskning. En hårt trafikerad plankorsning och en plankorsning med mindre
trafik. De bostäder som är belägna inom avgränsningsområdet är hyreshus,
flerfamiljshus samt villor. I arbetet har bostäder med och utan bullerskydd
granskats. Även en granskning av järnvägsstationen i Skellefteå centrum och
en otillåten passage av bansträckningen har genomförts. Slutligen har
förslag på förbättringsåtgärder för samtliga granskade platser lämnats.
En kartläggning av hur dagens barriärverkan ser ur och hur den förändras
efter utförda förbättringsåtgärder har utförts. Arbetet innefattar en
undersökning av olika modeller och förklaring av bullerskydd,
vibrationsdämpning, barriärverkande åtgärder och estetisk utformning. De
olika bullerreducerande åtgärder som använts vid de granskade områdena är
olika typer av bullerskyddsskärmar, fönsteråtgärder och gummibeläggning på
rälsen. Med tanke på estetiken har inte större avskärmning använts än vad
som ansetts nödvändig. Åtgärdsalternativ som har använts för att sänka
vibrationer efter bansträckningen är olika typer av gummivaddering mellan
räls och underlag.
Inom järnvägstrafiken finns en lång tradition av höga krav på säkerheten.
Till detta bidrar det faktum att tåg har lång bromssträcka, att tåg inte
kan väja för hinder och att en tågolycka i de flesta fall får allvarliga
konsekvenser. Definitionen av säkerhet vid järnväg går ut på att inga
människor eller gods skall komma till skada. Även en beskrivning av
åtgärdsalternativ vid plankorsningar, buller och vibrationer och dess mål
och riktlinjer har utförts. Vidare har övriga riktvärden för järnvägstrafik
presenterats.
För att göra det ekologiska omfånget i begreppet hållbar utveckling tydligt
godkände riksdagen 1999 de 15 miljökvalitetsmålen. I arbetet har sex av de
femton miljökvalitetsmål berörts. Efter granskning har miljökvalitetsmålen
kontrollerats mot respektive förbättringsåtgärd. Därefter har en bedömning
gjorts för att se vilka miljökvalitetsmål som berörts. De berörda
miljökvalitetsmålen är Frisk Luft, Grundvatten av god kvalitet, Bara
naturlig försurning, God bebyggd miljö, Giftfri miljö och Begränsad
klimatpåverkan.
Relevanta lagar som redovisas i arbetet är Järnvägslagen, Lagen om
stängselskyldighet för järnväg m.m. och Miljöbalken. När områden har
granskats och fått förbättringsåtgärder har dessa kontrollerats för att se ...