Sagostunden - tillfällen för lärande?

1286 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning: Sagostund är en naturlig del på många förskolor, därför valde vi att fokusera på pedagogers medvetna lärande och hur det kan avspegla sig i sagostunden. Stämmer pedagogers tankar överens med hur de bedriver sagostunden eller skiljer det sig åt? Vår utgångspunkt är forskning och litteratur om sagostundens betydelse, för barns lärande. Vi har utgått ifrån skilda förskolor där vi har observerat och intervjuat pedagoger, tanken var att belysa hur de agerade på fyra skilda förskolor. Utifrån vårt syfte har vi valt dessa fördjupningsfrågor: Hur använder pedagoger sagoläsning med barn i förskoleverksamheten? · Har pedagoger ett lärande syfte med sagoläsning vad är det i så fall och hur menar pedagoger att det tar · sig uttryck bland barn? Inledningsvis påbörjade vi observationerna vid två skilda tillfällen, som inträffade i anslutning till sagostunden. Pedagoger var inte i förväg medvetna om vårt syfte eller intervjufrågornas utformning, för att inte påverka observationen. De inleddes med samma utgångspunkter, på grund av att vi eftersträvade att utforska samma delar, utifrån vårt syfte. Att utgå ifrån observation och intervju fann vi relevant, vilket medför att vi har möjlighet att bedöma om pedagogers tankar avspeglar sig i sagostunden. Vi upptäckte att pedagoger utformar sagostunden på skilda sätt, vilket ger oss rik variation av sagostundens karaktärer. Sagostunden varierades mellan avdelningarna genom teater, drama, flanosaga, massagesaga, språkpåse samt traditionsenlig läsning av bok. Pedagogers syfte var att medvetet utveckla barns språkkunskaper, ordförråd, matematik, läsriktning, fantasi, lugn stund samt hur barn fungerar i samhället. Pedagogers intentioner synliggjordes i sagostunden på varierade tillvägagångssätt, men i allmänhet agerar flertalet av dem enligt sina syften och mål samt att deras medvetna tankar stämde ö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Sagostunden - tillfällen för lärande?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Sagostunden - tillfällen för lärande?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20039 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×