VD har ordet – en studie av vd-orden på företagens hemsidor

1339 visningar
uppladdat: 2008-09-12
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Det talas mycket om ledarskap i arbetslivet idag. Utbudet av kurser och seminarier i ämnet tycks oändligt och vi har ett stadigt ökande antal management-modeller att förhålla oss till. Att lära sig något om ledarskapets villkor tycks således vara intressant för många av oss. Företagsledaren som person ägnas stor uppmärksamhet i media, och tenderar då att antingen beskrivas som superhjälte eller monster (Rehn, 2003). Medias ökande inflytande och den tilltagande personifieringen bidrar till att göra det offentliga rummet till en dominerande arena när det gäller konstruktionen av ledarskap (Holmberg, 2005). Med detta som bakgrund fann jag det intressant att studera den plats på företagens hemsidor där VD väljer att tala till oss, närmare bestämt under vinjetten ”VD har ordet”. Som företagets främsta representant fann jag att VD var en intressant ledare att studera och då företagens hemsida är en intressant del av det offentliga rummet blev detta mitt val av ”arena”. Det jag ville ta reda på i min studie var hur företeelsen ”VD har ordet” konstrueras och vad denna konstruktion kan säga oss om ledarskapet idag. När VD har ordet – vad väljer man att säga? Syftet med uppsatsen är att titta på hur konstruktionen av ”VD har ordet” på företagens webbsidor bidrar till skapandet av ett ledarideal och att beskriva hur detta ideal ser ut. Uppsatsämnet är behandlat utifrån en kvalitativ ansats och med ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. En utgångspunkt är att jag inte betraktar språket som en exakt representation av verkligheten och att människan både är och skapar sin verklighet. Föreställningen vad ledarskap ”är” och hur det utförs bestäms av de sociala konstruktioner som uppstår i samspelet mellan ledaren och ”de ledda”. Under vinjetten ”VD har ordet” är kapitallogiken i form av vinstmarginaler och nyckeltal fortfarande det dominerande temat men det verkar vara på väg att ändras. Jag ser att VD även väljer att beskriva affärsmodell, organisationsmodell, produkt eller för ett resonemang som sträcker sig utanför dessa teman. De ökande antal teman och växlingarna i utformning och ton i texterna visar sig dock inte vara tecken på någon djupare förändring i vad man egentligen säger. Resultatet av studien blev således att jag fann en VD som i sitt vd-ord uppehåller sig runt självklarheter och kommunicerar genom ”icke-kommunikation”. Det som uppnås med denna konstrukti...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: VD har ordet – en studie av vd-orden på företagens hemsidor

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-09-12]   VD har ordet – en studie av vd-orden på företagens hemsidor
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20757 [2024-05-12]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×