Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn

1750 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Syftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik. Huvudfråga Huvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egen roll som medverkande i barnens matematikinlärning. Vi ville också titta på hur lärare dokumenterar matematikarbetet. Metod och material För att få svar på våra frågor lämnade vi ut enkäter till sammanlagt 57 förskollärare på 9 olika förskolor. Vi valde även att göra observationer, som ett komplement till enkäterna, påförskoleavdelningar under vardera en förmiddag. Resultat Vi har kommit fram till att flera av förskollärarna arbetar aktivt med och är medvetna om den matematik som finns i barnens vardag. De flesta lärare ser matematik som mer än bara siffror och antal. De flesta lärare inser också sin egen betydelse för hur barnen uppfattar matematiken. Lärarens eget intresse för matematik är av stor vikt för att barnen i sin tur ska bli intresserade och känna sig som kompetenta användare av matematik Vår förförståelse sa oss att man som lärare på förskolan inte är så bra på att arbeta med dokumentation av matematikarbetet. I denna fråga har vi till viss del ändrat uppfattning. Lärarna på förskolan arbetar mycket med olika sorters dokumentation för att synliggöra barnens allmänna utveckling för både barnen, deras föräldrar och lärarna själva. Att lärarna synliggör den matematiska utvecklingen är dock inte lika självklart. Ett varierat matematikarbete är av stor vikt för att arbetet ska upplevas som meningsfullt för barnen. Betydelse för läraryrket Vi vill mena att matematiken är en del av det "livslånga lärandet", vilket startar redan vid livets början. Det är därför viktigt att man som lärare på förskolan arbetar utefter detta och ger barnen positiva och meningsfulla möten ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20976 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×