Internrevision - Hur skapas värde åt affärsverksamheten?

1659 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Bakgrunden till denna uppsats har sitt ursprung i FöreningsSparbankens önskan att undersöka internrevisionens värdeskapande funktion. Bankens intresse har sin källa i de pågående förändringar av internrevisionens roll inom företaget som övergår från att bara granska intern kontroll och enhetlighet till ett mer komplext riskbaserad arbetssätt genom att sträva efter att effektivisera alla enheter inom företaget. Samtidigt blir det allt viktigare att mervärdet av deras arbete blir synligt och verkligen är till nytta för verksamheten. Dessa dynamiska förändringar följer de globala trenderna inom branschen. Från granskningen av intern kontroll och regelefterlevnad har internrevisionen utvecklats till ett brett spektrum av värdeskapande kundbaserade tjänster inom riskhantering och bolagsstyrning. Problemet är att definitionen av ”värde” kan variera ganska mycket mellan internrevisionsavdelningar på olika företag och det är därför mycket angeläget att internrevisorer skall identifiera vilket slags värde som behöver tillföras just inom just deras specifika verksamhet. Huvudfrågeställning: Hur kan internrevision skapa värde åt affärsverksamheten? Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka tillvägagångssätt som finns för internrevisionen att tillföra värde åt affärsverksamheten. Vi skall också beskriva och sammanfatta teori och existerande praxis inom internrevision i några svenska företag. Avgränsningar: Urvalet i undersökningen är avgränsat till svenska företag som har en internrevisionsavdelning och som i första hand är banker och försäkringsbolag. Metod: Undersökningen genomfördes utifrån kvalitativ metod med en beskrivande ansats. Primärdata för uppsatsen samlades in genom 15 telefon- och besöksintervjuer med internrevisorer och personer i olika chefspositioner. Slutsatser: Internrevisionen är en viktig funktion som har stora möjligheter att skapa värde för affärsverksamheten genom att förbättra och effektivisera den. Huvudmålet med internrevisionen är att hjälpa företaget att nå dess strategiska mål. Detta görs via olika säkrings- och rådgivningstjänster åt internrevisionens nyckelintressenter, styrelsen och ledningen. För att upprätthålla en effektiv internrevision är det viktigt att mäta och utvärdera dess prestationer vilket kan göras med hjälp av Balance Score Card-principen. Kommunikation är en nödvändig del av internrevisionens värdeskapa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Internrevision - Hur skapas värde åt affärsverksamheten?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Internrevision - Hur skapas värde åt affärsverksamheten?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21788 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×