Hemlös = trashank?: en kvalitativ studie av Malmö Kyrkliga Stadsmissions och Hemlösas förenings julkampanjer 1999 och 2000

1213 visningar
uppladdat: 2001-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: I denna uppsats har vi utgått från de senaste två årens julkampanjer utförda av Malmö Kyrkliga Stadsmission och Hemlösas förening i Malmö. Syftet med uppsatsen är att genom en jämförande studie mellan de båda organisationernas kampanjer undersöka och analysera hur de har gått tillväga samt diskutera huruvida strategiska kommunikationsinsatser är rätt tillvägagångssätt för att hjälpa hemlösa. Frågeställningar: Våra frågeställningar är: Hur är kampanjerna och dess annonser utformade och upplagda? Varför har man valt att utforma kampanjerna på det sätt man gjorde? Vilka bilder av hemlösa förmedlas? Till hur stor del har de hemlösa själva, samt kunskap om dem, ingått i kampanjplaneringen? Vad tycker de hemlösa själva om de bilder som kampanjerna ger av dem? Är dessa kampanjer rätt utformade för att hjälpa hemlösa? Om inte, vad hade varit bättre? Kan man mildra hemlöshetsproblemet genom denna typ av kommunikation? Undersökningen: Ovanstående frågeställningar krävde ett kvalitativt tillvägagångssätt och vi utförde således intervjuer med dem som varit involverade i och ansvariga för kampanjerna. Dessutom intervjuade vi som expert på hemlöshetsfrågan forskaren Hans Swärd. Då vi ville ha de hemlösas syn på dessa kampanjer intervjuade vi även tre hemlösa. Slutsatser: För att här mycket kort sammanfatta de viktigaste slutsatser vi kommit fram till tycker vi att Stadsmissionens första kampanj med bilder av hemlösa spär på de fördomsfulla föreställningar de flesta människor har om hemlösa, det vill säga att de är missbrukande och smutsiga trashankar som sover på parkbänkar. Vi kan inte se hur detta kan förbättra hemlösas situation och definitivt inte deras anseende. Därför tycker vi inte heller att kampanjen hjälper hemlösa på ett bra sätt. Visserligen är det positivt att organisationen samlar in pengar som kan hjälpa hemlösa till ett drägligare liv, men man hade kunnat göra det på ett sätt som inte samtidigt svartmålar de hemlösa. Hemlösas förening har i sin kampanj lyckats bättre med detta. Utan att hänga ut de hemlösa har deras kampanj syftat till att såväl få in pengar som att informera om hemlöshet. Vi ställde oss även frågan om man överhuvudtaget kan mildra hemlöshetsproblemet med hjälp av kommunikation. Indirekt tror vi att man faktiskt kan göra detta. Hemlöshetsfrågan kan egentligen endast lösas genom att man arbetar med långsiktiga och förebyggande åtgärder, men för att politiker ska ta tag i problemet krävs att de uppmärksammar att det finns. Denna uppmärksamhet, liksom intresse för problemet, kan skapas genom  kommunikation i form av kampanjer. Viktigt är dock att dessa kampanjer skapar ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hemlös = trashank?: en kvalitativ studie av Malmö Kyrkliga Stadsmissions och Hemlösas förenings julkampanjer 1999 och 2000

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-01-01]   Hemlös = trashank?: en kvalitativ studie av Malmö Kyrkliga Stadsmissions och Hemlösas förenings julkampanjer 1999 och 2000
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21799 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×