Luleå tekniska universitet, LTU, fick 2001 i uppdrag av regeringen att
införa ett miljöledningssystem. Miljöledningssystem är ett verktyg som
används i en organisation för att arbeta med miljöfrågor på ett
systematiskt sätt. Som ett första steg i införandet av ett
miljöledningssystem utförs en miljöutredning som syftar till att kartlägga
verksamhetens direkta och indirekta miljöpåverkan. Med direkt miljöpåverkan
menas vid ett universitet den faktiska miljöpåverkan som uppkommer till
följd av exempelvis utsläpp till mark och vatten från laborationssalar.
Indirekt miljöpåverkan uppstår istället till följd av universitetets
uppgifter som till exempel grundutbildning och forskning. Studenternas
kunskaper och agerande i miljöfrågor, under sin studietid såväl som i sitt
framtida yrkesliv, är med andra ord en viktig faktor i universitetets
indirekta miljöpåverkan.
Föreliggande examensarbete syftar till att göra en nulägesanalys av en del
av LTU: s indirekta miljöpåverkan genom att undersöka hur studenter vid LTU
agerar i vissa miljöfrågor. Dessutom undersöks hur studenterna anser att
universitetet ska arbeta med miljöfrågor i framtiden.
Som undersökningsmetod användes en enkätundersökning. Enkäten bestod av
delarna Bakgrund, Miljömedvetenhet, Färdvanor, Inköp, Källsortering,
Miljökunskap och LTU: s miljöarbete och besvarades av 580 studenter vid LTU.
När det gäller respondenternas färdvanor och inköp kan det i stora drag
sägas att den största andelen respondenter går eller cyklar mellan hemmet
och LTU samt köper ekologiska eller miljömärkta produkter ibland eller
någon enstaka gång. Gällande källsortering i hemmet är respondenterna mest
benägna att sortera farligt avfall och minst benägna att sortera
komposterbart avfall.
I enkäten skulle respondenterna uppskatta sin miljömedvetenhet på en skala
från ett till fem där ett motsvarar Inte alls miljömedveten och fem
motsvarar Mycket miljömedveten. Den största andelen av respondenterna
placerade sig i mitten av skalan. En ökad miljömedvetenhet hos studenterna
skulle kunna innebära en minskad negativ miljöpåverkan från LTU. Detta kan
till exempel ske om studenterna i högre grad väljer miljömärkta eller
ekologiska produkter, om de minskar användningen av färdmedel som ger
upphov till negativa miljöeffekter samt om de ökar källsorteringen i det
egna hushållet.
Speciellt viktigt att ta tillvara från denna undersökning är studenternas
förslag på miljöförbättrande åtgärder som kan genomföras vid LTU samt
förslag på hur studenter kan delta i universitetets miljöarbete. Bland de
förslag på miljöförbättrande åtgärder som angavs märktes framför allt en
önskan om förbättrad möjlighet till källsortering vid LTU. Mer information
om den nuvarande möjligheten för studenter att källsortera avfall vid LTU
krävs också. Genom källsortering kan studenter delta i universitetets
miljöarbete och därmed min...