Kommersiell etisk konsumentkultur - en case studie av fenomenet (PRODUCT) RED

1853 visningar
uppladdat: 2008-06-19
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syftet är att beskriva och analysera framväxten av nya kommersiella etiska konsumtionsfenomen och dess påverkan på konsumentkulturen. Metod: Magisteruppsatsen bygger på en kvalitativ litteraturstudie som kompletterats med en empirisk case-studie av fenomenet (PRODUCT) RED. Allt emiriskt material är inhämtat från Internet under olika tidpunkter från och med mars månad till mitten av maj 2008. Empirin grundar sig bland annat i diskussioner vilka bedrivits på sociala nätverk på Internet och där främst inom grupper på Facebook. Materialet sträcker sig tillbaka till (PRODUCT) RED etableringen i mars 2006, vilket innebär att urval av inlägg och bloggar från olika diskussionsforum inhämtats under hela denna tidsperiod. Slutsats: Genom case-studien av (PRODUCT) RED har det framkommit att konsumenter inte nödvändigtvis måste ta avstånd från kommersiella företag när de väljer att konsumera etiskt och samtidigt förverkliga en livsstil. Fenomenet (PRODUCT) RED har resulterat i en konsumentkultur som vill dels förverkliga sig själv genom en märkesgemenskap och dels ett etiskt ställningstagande. Detta i form av en kommersiell livsstil i kombination med att konsumenterna kan lätta sitt dåliga samvete gentemot tredje världen. Det är i denna kombination, där ikoniska varumärken kopplas samman och legitimeras som en ansvarsfull symbol genom ett etiskt filter, som den sociala kapitalismen föds. Själva fenomenet kan egentligen ses som en uppmuntran till konsumenter att köpa något ikoniskt och förverkliga dig själv och/eller handla för att hjälpa andra som verkligen behöver det. Den nya framkallade kommersiella etiska konsumentkult...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommersiell etisk konsumentkultur - en case studie av fenomenet (PRODUCT) RED

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-06-19]   Kommersiell etisk konsumentkultur - en case studie av fenomenet (PRODUCT) RED
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22321 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×