Denna rapport är resultatet av ett examensarbete på 20 poäng vid avdelningen
för Industriell logistik vid Luleå tekniska universitet. Bakgrunden
till arbetet är att Ikea beslutat att etablera sin verksamhet i
Haparanda och att etableringen skapar ett intresse hos andra näringsidkare.
Tekniska förvaltningen är intressenter vid den nybyggda
kombiterminalen i Luleå, vilket genererar ett intresse från deras sida för
den ökade transportvolym som kommer i och med de nya etableringarna. Syftet
till arbetet är att undersöka de konsekvenser företagsetableringar,
relaterade till Ikea:s etablering i Haparanda, har på volymtillväxten av
kommande godstransporter samt att undersöka hur detta kan komma att påverka
kombiterminalen i Luleå kommun. Målet är att ge en bild av hur stora
transportflödena kan bli under de närmaste åren, ge svar på vilka
transportsätt som kan komma att användas och varför de skall användas.
Slutligen ska arbetet även ge svar på om kombiterminalen i Luleå har
tillräckligt med kapacitet för att täcka upp de eventuella
transportvolymerna.
Arbetet är utformat i tre delar. I del 1 utformas täckningsområden för att
hitta Ikea-områden som är lämpliga att jämföra mot Haparanda-området med
tanke på transportvolym. En kartläggning av de företag som påverkats av Ikea-
effekten genomförs vid åtta olika Ikea-områden. Efter kartläggningen
utformas två branschindelade företagsförteckningar, i ett sämsta och ett
bästa utfall. Vidare väljs Sundsvall, Jönköping och Örebro ut som lämpliga
områden att jämföra med Haparanda. Tranportvolymen som framkommer för det
sämsta utfallet motsvarar 63 stycken F7-containers per vecka och för det
bästa utfallet 104 stycken.
I del 2 utförs en undersökning av den idag rådande transportsituationen till
Haparanda. Kontakt har tagits med Banverket, Vägverket och kombiterminalen i
Luleå för att få deras syn på situationen. Även företag som bedriver ren
järnvägs- och vägtransport har kontaktats i samma syfte. De aspekter som har
beaktats är flexibilitet, pris, snabbhet, miljö och tillförlitlighet.
Resultatet av undersökningen är att kombitransport är det bästa alternativet
i dagsläget.
I del 3 analyseras slutsatserna från del 1 och del 2 för att kontrollera vad
som kommer att gå via kombitransport samt om kombiterminalen i Luleå har
kapacitet att transportera de gods som blir aktuellt. Här framkommer att den
totala transportvolymen inte är den enda faktor som påverkar hur mycket som
kommer att transporteras via kombitransport. Även transportfrekvensen per
vecka och godsvolymens storlek vid varje transporttillfälle påverkar.
Resultatet i det sämsta utfallet blir att företag med stora transportvolymer
bidrar med transportvolymer motsvarande 51 stycken F7-containers per vecka
och i det bästa utfallet bidrar dessa företag med transportvolymer
motsvarande 81 stycken F7-containers. Vidare antas för...