Effekter på godstransporttillväxten orsakade av Ikea:s etablering i Haparanda

1819 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna rapport är resultatet av ett examensarbete på 20 poäng vid avdelningen för Industriell logistik vid Luleå tekniska universitet. Bakgrunden till arbetet är att Ikea beslutat att etablera sin verksamhet i Haparanda och att etableringen skapar ett intresse hos andra näringsidkare. Tekniska förvaltningen är intressenter vid den nybyggda kombiterminalen i Luleå, vilket genererar ett intresse från deras sida för den ökade transportvolym som kommer i och med de nya etableringarna. Syftet till arbetet är att undersöka de konsekvenser företagsetableringar, relaterade till Ikea:s etablering i Haparanda, har på volymtillväxten av kommande godstransporter samt att undersöka hur detta kan komma att påverka kombiterminalen i Luleå kommun. Målet är att ge en bild av hur stora transportflödena kan bli under de närmaste åren, ge svar på vilka transportsätt som kan komma att användas och varför de skall användas. Slutligen ska arbetet även ge svar på om kombiterminalen i Luleå har tillräckligt med kapacitet för att täcka upp de eventuella transportvolymerna. Arbetet är utformat i tre delar. I del 1 utformas täckningsområden för att hitta Ikea-områden som är lämpliga att jämföra mot Haparanda-området med tanke på transportvolym. En kartläggning av de företag som påverkats av Ikea- effekten genomförs vid åtta olika Ikea-områden. Efter kartläggningen utformas två branschindelade företagsförteckningar, i ett sämsta och ett bästa utfall. Vidare väljs Sundsvall, Jönköping och Örebro ut som lämpliga områden att jämföra med Haparanda. Tranportvolymen som framkommer för det sämsta utfallet motsvarar 63 stycken F7-containers per vecka och för det bästa utfallet 104 stycken. I del 2 utförs en undersökning av den idag rådande transportsituationen till Haparanda. Kontakt har tagits med Banverket, Vägverket och kombiterminalen i Luleå för att få deras syn på situationen. Även företag som bedriver ren järnvägs- och vägtransport har kontaktats i samma syfte. De aspekter som har beaktats är flexibilitet, pris, snabbhet, miljö och tillförlitlighet. Resultatet av undersökningen är att kombitransport är det bästa alternativet i dagsläget. I del 3 analyseras slutsatserna från del 1 och del 2 för att kontrollera vad som kommer att gå via kombitransport samt om kombiterminalen i Luleå har kapacitet att transportera de gods som blir aktuellt. Här framkommer att den totala transportvolymen inte är den enda faktor som påverkar hur mycket som kommer att transporteras via kombitransport. Även transportfrekvensen per vecka och godsvolymens storlek vid varje transporttillfälle påverkar. Resultatet i det sämsta utfallet blir att företag med stora transportvolymer bidrar med transportvolymer motsvarande 51 stycken F7-containers per vecka och i det bästa utfallet bidrar dessa företag med transportvolymer motsvarande 81 stycken F7-containers. Vidare antas för...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Effekter på godstransporttillväxten orsakade av Ikea:s etablering i Haparanda

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Effekter på godstransporttillväxten orsakade av Ikea:s etablering i Haparanda
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23385 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×