Organisationer har blivit tvingade att effektivisera sina verksamheter, för att vara konkurrenskraftiga på marknaden. För att lyckas med detta behöver organisationen sänka kostnaderna, på material och produkter som organisationen köper in. Ett sätt att effektivisera och sänka inköpskostnaden är att centralisera inköpen. När en stor organisation gör detta utnyttjar de bland annat skalfördelarna. (Personlig kommunikation, Department Manager, 2005-06-17 och Senior adviser, IMS ITP, 2005-08-15)Vi har under våran utbildning, Informationslogistik 140p, haft IKEA IT som fadderföretag. Efter att vi genomfört en 20 veckors praktik på IKEA IT beslutade vi tillsammans med våran dåvarande chef att vi skulle skriva våran C-uppsats om hur IKEA kan genom bättre samverkan och kommunikation effektivisera sina inköp av indirekt material. IKEA: s centraliserade inköpsavdelning är nyuppstartad och det finns ännu ingen inarbetad arbetsrutin hur ett inköp skall gå till.Då IKEA nyligen startat upp sin centrala inköpsenhet för indirekt material, blev vår uppgift att se till hur IKEA kan bli mer ffektiva när de skall köpa in IT-relaterat indirekt material. Olika enheter inom IKEA är involverade under inköpsprocessen. Att det uppstår konflikter när olika enheter skall samarbeta är väl känt sedan innan (Gadde & Håkansson, 1998). Vi fann detta intressant och därav vårt val av ämne.Enligt Danermark (2000) är det snarare en regel än ett undan tag att det förekommer konkurrens inom en organisation. Olika yrkesgrupper har olika prestige och makt, ju större dessa skillnader är desto större är sannolikheten att problem med samverkan uppstår. Innan inköpsavdelningen för indirekt material startades hanterade de olika enheterna själva sina inköp. Detta medförde att det förekom flera leverantörsrelationer från flera olika enheter.En av svårigheterna med centraliserade inköp, är att få organisationens olika enheter att samverka. Samverkningsproblem kan bero på många faktorer, exempelvis att de enheterna använder sig av olika terminologier och därför missuppfattar varandra. (Gadde & Håkansson,1998)Unikt för IKEA organisationen är att alla dess enheter arbetar mot ett och samma mål (Personlig kommunikation, Senior adviser, 2005-08-15). Så länge de involverade parterna är självständiga och inte har identiska målsättningar, kommer det alltid att finnas konflikter (Gadde & Håkansson, 1998). Heide, Johansson och Simonsson (2005) anser att visionen byggs upp av olika mål. Dessa mål bygger i sin tur på ett antal strategier. Alla enheter inom IKEA strävar efter samma vision och mål, men de olika enheterna använder olika strategier för att uppnå dessa mål. Detta leder också till konflikter då de olika enheterna inte är ense om vilka inköp som skall prioriteras.IKEA vill att den första leverantörskontakten skall tas av inköpsavdelningen, detta för att inköp och förhandlingsprocessen skall bli så optimal som möjligt för IKEA organisationen(Personlig kommunikation, Purchase Process Manager, 2005-08-27). De andra involverade enheterna motsäger sig detta då de anser att de behöver kontakta leverantören av ...