Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap

2156 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- och skrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigaste utmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. Läs- och skrivinlärningen har sett ut på ungefär samma sätt under många år och vi var nyfikna på att titta vidare på eventuellt andra sätt att hjälpa eleverna. Arne Trageton är en man som har ägnat mycket tid till att forska kring hur barn lär sig läsa och skriva. Han har utvecklat en metod som skiljer sig från den traditionella läs- och skrivinlärningen genom att han vänder på begreppet så att man lär barnen att skriva sig till läsning istället för tvärtom. Något som också intresserade oss med Tragetons metod var att han ser datorn som ett viktigt verktyg i undervisning. Syfte: Syftet med detta arbeta är att utvärdera de didaktiska konsekvenserna (möjligheterna och begränsningarna) av några av Arne Tragetons metoder i praktiken utifrån nedanstående centrala delar: ­ Det informella lärandet ­ Det organiserade klassrummet ­ Datorn som redskap ­ Praktiska skrivutvecklingsmetoder Metod: I vår undersökning har vi använt oss av kvalitativa undersökningar i form av intervjuer och observationer. Vi har gjort litteraturstudier av olika metoder i läs- och skrivinlärning och tidig skriftspråksutveckling samt fördjupat oss i Tragetons metoder och i ett pågående skolutvecklingsprojekt. Resultat: Genom våra intervjuer och observationer har vi fått nya perspektiv och synsätt på läs- och skrivinlärning som inte följer det traditionella sättet. Av de observationer och intervjuer vi gjort kan vi se en bredd och variation med metoden där barnen fick komma i kontakt med skriftspråkandet på många olika sätt. Vi tror att Trageton-metoden i undervisningen gör att elever kan bli mer motiverade att skriva då datorn so...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24163 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×