Att skriva sig till läsning : en fallstudie om datorn som verktyg i läs- och skrivinlärningen

2739 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna studie är att undersöka hur en pedagog arbetar med datorn som verktyg i den tidiga läs- och skrivinlärningen, vilka för- och nackdelar pedagogen ser med arbetssättet, samt elevernas attityder till arbetet. Undersökningen är en fallstudie av en pedagogs sätt att arbeta med Tragetonmetoden. Såväl observationer som intervjuer av pedagogen och elever har genomförts.Resultatet visar att pedagogens sätt att arbeta med datorn som verktyg kompletteras med andra läs- och skrivinlärningsmetoder och Tragetonmetoden utgör således ett av flera sätt för eleverna att lära sig läsa och skriva. Resultatet visar att pedagogens inställning till datorn påverkar huruvida den används för lärande och hur väl arbetet vid datorerna utvecklas. Pedagogen menar att eleverna lär sig skriva lättare och snabbare med hjälp av datorn och att arbetet på datorn är lätt att nivåanpassa efter varje elevs behov. Eleverna behöver inte anstränga sig motoriskt för att forma bokstäverna vilket innebär att de producerar mer text på datorn. Det tar dock relativt lång tid för eleverna att hitta bokstäverna på tangentbordet. Stavningsfunktionen innebär att det uppstår naturliga diskussioner kring skriftspråket och eleverna prövar sig själva fram till lösningar. Genom att samarbeta vid datorn lär sig eleverna av varandra och fungerar som handledare till varandra. Av olika anledningar föredrar ändå en majoritet av eleverna att arbeta enskilt vid datorn. Eleverna finner arbetet vid datorn roligt och vill gärna arbeta vid den. De anser att det är enklare att både skriva och läsa sina texter på datorn och menar att datorn utgör ett stöd för lärande. På datorn ljudar eleverna bokstäverna tydligt ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att skriva sig till läsning : en fallstudie om datorn som verktyg i läs- och skrivinlärningen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Att skriva sig till läsning : en fallstudie om datorn som verktyg i läs- och skrivinlärningen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24171 [2024-05-09]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×