I uppsatsen utreds indirekta förebilders påverkan på svenska förtonåringars modeval av kläder och skor. Mycket av den forskning som gjorts tidigare berör andra marknader än den svenska och andra produkter än kläder varför vi anser vårt valda område tämligen outforskat. Vi redogör i uppsatsen för teorier som behandlar modespridning, barnens roll som konsumenter, kommunikation, varumärken, referensgrupper, self-concept, symbolisk konsumtion och familjens beslutsroller. Resultatet från de kvalitativa intervjuer som vi genomfört med pojkar och flickor i åldern tio till tolv år redovisas. Slutsatserna är att förtonåringarna har ett uttalat idolskap från i första hand sportvärlden och i andra hand musikbranschen. Celebriteternas klädstil påverkar dock förtonåringarna lite eftersom de inte utnyttjas på rätt sätt i marknadsföringen. Svenska elitidrottare och svenska musikartister skulle genom sin höga exponeringsgrad i media kunna användas som levande annonspelare för att sprida kläd- och skomodet till tweens. This study explain indirect role models impact on fashion of clothes and shoes among tweens. We have established that former research mostly concern other markets than the swedish and also other fields than clothes. Therefor we consider research concering this field insufficient. We are discussing theorys from the fields of diffusion of fashion, children as consumers, communication, brand management, reference groups, self-concept, symbolic consumption and family-decision-unit. The result from the qualitative research interviewing tween boys and tween girls in focus groups are presented. Our conclusions are that swedish tweens admire first of all sportathletes and secondly musicartists but they both have little impact on the choice of clothes and shoes as they hardly are used to market normal clothes. Swedish sportathletes and swedish musicartists could with help of their exposure in media be used as living advertisers.

2359 visningar
uppladdat: 2004-06-07
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I uppsatsen utreds indirekta förebilders påverkan på svenska förtonåringars modeval av kläder och skor. Mycket av den forskning som gjorts tidigare berör andra marknader än den svenska och andra produkter än kläder varför vi anser vårt valda område tämligen outforskat. Vi redogör i uppsatsen för teorier som behandlar modespridning, barnens roll som konsumenter, kommunikation, varumärken, referensgrupper, self-concept, symbolisk konsumtion och familjens beslutsroller. Resultatet från de kvalitativa intervjuer som vi genomfört med pojkar och flickor i åldern tio till tolv år redovisas. Slutsatserna är att förtonåringarna har ett uttalat idolskap från i första hand sportvärlden och i andra hand musikbranschen. Celebriteternas klädstil påverkar dock förtonåringarna lite eftersom de inte utnyttjas på rätt sätt i marknadsföringen. Svenska elitidrottare och svenska musikartister skulle genom sin höga exponeringsgrad i media kunna användas som levande annonspelare för att sprida kläd- och skomodet till tweens. This study explain indirect role models impact on fashion of clothes and shoes among tweens. We have established that former research mostly concern other markets than the swedish and also other fields than clothes. Therefor we consider research concering this field insufficient. We are discussing theorys from the fields of diffusion of fashion, children as consumers, communication, brand management, reference groups, self-concept, symbolic consumption and family-decision-unit. The result from the qualitative research interviewing tween boys and tween girls in focus groups are presented. Our conclusions are that swedish tweens admire first of all sportathletes and secondly musicartists but they both have little impact on the cho...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: I uppsatsen utreds indirekta förebilders påverkan på svenska förtonåringars modeval av kläder och skor. Mycket av den forskning som gjorts tidigare berör andra marknader än den svenska och andra produkter än kläder varför vi anser vårt valda område tämligen outforskat. Vi redogör i uppsatsen för teorier som behandlar modespridning, barnens roll som konsumenter, kommunikation, varumärken, referensgrupper, self-concept, symbolisk konsumtion och familjens beslutsroller. Resultatet från de kvalitativa intervjuer som vi genomfört med pojkar och flickor i åldern tio till tolv år redovisas. Slutsatserna är att förtonåringarna har ett uttalat idolskap från i första hand sportvärlden och i andra hand musikbranschen. Celebriteternas klädstil påverkar dock förtonåringarna lite eftersom de inte utnyttjas på rätt sätt i marknadsföringen. Svenska elitidrottare och svenska musikartister skulle genom sin höga exponeringsgrad i media kunna användas som levande annonspelare för att sprida kläd- och skomodet till tweens. This study explain indirect role models impact on fashion of clothes and shoes among tweens. We have established that former research mostly concern other markets than the swedish and also other fields than clothes. Therefor we consider research concering this field insufficient. We are discussing theorys from the fields of diffusion of fashion, children as consumers, communication, brand management, reference groups, self-concept, symbolic consumption and family-decision-unit. The result from the qualitative research interviewing tween boys and tween girls in focus groups are presented. Our conclusions are that swedish tweens admire first of all sportathletes and secondly musicartists but they both have little impact on the choice of clothes and shoes as they hardly are used to market normal clothes. Swedish sportathletes and swedish musicartists could with help of their exposure in media be used as living advertisers.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-06-07]   I uppsatsen utreds indirekta förebilders påverkan på svenska förtonåringars modeval av kläder och skor. Mycket av den forskning som gjorts tidigare berör andra marknader än den svenska och andra produkter än kläder varför vi anser vårt valda område tämligen outforskat. Vi redogör i uppsatsen för teorier som behandlar modespridning, barnens roll som konsumenter, kommunikation, varumärken, referensgrupper, self-concept, symbolisk konsumtion och familjens beslutsroller. Resultatet från de kvalitativa intervjuer som vi genomfört med pojkar och flickor i åldern tio till tolv år redovisas. Slutsatserna är att förtonåringarna har ett uttalat idolskap från i första hand sportvärlden och i andra hand musikbranschen. Celebriteternas klädstil påverkar dock förtonåringarna lite eftersom de inte utnyttjas på rätt sätt i marknadsföringen. Svenska elitidrottare och svenska musikartister skulle genom sin höga exponeringsgrad i media kunna användas som levande annonspelare för att sprida kläd- och skomodet till tweens. This study explain indirect role models impact on fashion of clothes and shoes among tweens. We have established that former research mostly concern other markets than the swedish and also other fields than clothes. Therefor we consider research concering this field insufficient. We are discussing theorys from the fields of diffusion of fashion, children as consumers, communication, brand management, reference groups, self-concept, symbolic consumption and family-decision-unit. The result from the qualitative research interviewing tween boys and tween girls in focus groups are presented. Our conclusions are that swedish tweens admire first of all sportathletes and secondly musicartists but they both have little impact on the choice of clothes and shoes as they hardly are used to market normal clothes. Swedish sportathletes and swedish musicartists could with help of their exposure in media be used as living advertisers.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24314 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×