Picasso

6 röster
35030 visningar
uppladdat: 2003-12-07
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Pablo Ruiz y Picasso föddes den 5 oktober 1881 i kuststaden Malaga, Spanien. Hans far, José Ruiz Blasco, var museiintendent men också en talangfull teckningslärare vid stadens yrkesskola. Redan när Picasso var liten så var det självklart att han skulle bli konstnär. Han lärde sig mycket snabbt och när han bara var 15 år gammal fick han börja i konstskolan ”La Lonja” i Barcelona, där hans far skulle undervisa. Han var då duktigare än många av de äldre eleverna på skolan och 1898 skrev han in sig vid Kungliga Akademin i Madrid.
Så småningom anslöt sig Picasso till en grupp andra konstnärer som brukade träffas. Genom gruppen fick han många nya tankar och idéer och tillsammans med en av sina vänner reste han till Paris 1900. Picasso var då mycket fattig, men efter ett tag började han sälja många verk och blev alltmer igenkänd.
Hans karriär började nu ta fart.

Picasso hade flera varierande perioder, antagligen beroende på hans omgivning.

När han fyllde 20 år kom han till en vändpunkt i sitt liv. Han reste återigen till Paris där det gick mycket bra för honom. Landsmannen P. Manach erbjöd honom ett kontrakt och Ambroise Vollard ordnade en utställning av den unge spanjoren. Samtidigt lovordades i ”Pel y Ploma” en utställning av Picassos verk i Barcelona. Alla de utställda tavlorna var inspirerade av hans stora idol, Toulouse Lautrec. Nu började Picasso avstå från att utnyttja sin talang och grundade sitt måleri på ett nytt, personligt sätt att uppleva livet och världen. Då han inledde sin blå period signerade han inte längre sina tavlor Pablo Ruiz y Picasso, utan bara Pablo Picasso som kom att bli hans konstnärsnamn. Under sin blå period gick nästan alla hans målningar i en kylig och förtunnad blå färg. Men det var inte enbart kulören som gav namn åt denna dystra period. För dyster var den. I sina tavlor hade Picasso skildrat samhällets utstötta människor, det dunkla som ingen riktigt lade märke till, men som fanns där. Den blå färgen blev ett uttryck för ensamhet och övergivenhet i en grym värld. Den blå perioden varade mellan 1901-1904. Då vistades Picasso mestadels i Barcelona men även i Paris.

1904 flyttade han från Barcelona till Paris för att bo i Rue Ravignan 13, där många konstnärer bott och arbetat. Kontakten med andra konstnärer och känslan av att tillhöra en grupp bidrog till en förändring i Picassos inställning. Nya känslor släpptes lösa och han trädde in i sin rosa period. Hans målningar uttryckte ömhet och värme och var målade i mjuka, rosatonade färger som gav ett varmt och behagligt intryck. Även figurerna tydde på att han ändrat inställning. Varelserna på bilderna visade ett ömsesidigt beroende och deras blickar möttes istället för att som under den blå perioden förlora sig i tomma intet. Figurerna i den rosa perioden hade också mjukare och rundare former i jämförelse med den blåas stela och kyliga. Picassos liv förändrades vid denna tid. Han fann sin förste köpare, Gertrude Stein, som han gjorde ett porträtt av. Denna målning tydde på att Picasso var mer koncentrerad på former och djup. Den rosa perioden varade mellan 1906-1907. Under denna tid träffade han också Fernande Olivier som han flyttade ihop med.

Snart märktes en förändring på Picassos tavlor, han hade börjat måla varelserna mer kantiga än vanligt. Den rosa perioden höll på att övergå i något som kallades kubismen. Kubismen var uppdelad i två delar. Den första kallades ”den analytiska kubismen”.
1907 träffade Picasso George Braque och André Derain och tillsammans utvecklade de kubismen. Formidealet för denna period tycktes vara kristaller. Efter att Picasso och Fernande tillbringat sommaren 1909 i den spanska bergstaden Horta de Ebro, verkade det som att Picasso blivit inspirerad av landskapets hårda och kantiga former. Han målade många bergslandskap uppdelade i olika facetter och ett av hans största mästerverk från denna tid är ”Kvinnohuvud” som är uppbyggt i små plan av facetter i ockra, grått och rödbrunt. Ansiktet ser ut att vara skuret ur kristall.
1910 och 1911 var Picassos bästa år. Han målade detaljerade vardagliga föremål i dämpade färger och den kantiga formen gjorde så att man kunde betrakta hans verk ”från alla sidor”. Under denna tid arbetade Picasso även mycket med skulpturer.
1912 började ”den syntetiska kubismen” som bygger på collage. Picasso bytte då ut penseldragen mot färgpåläggning. Han använde starka, klara färger och färger som stred mot varandra. Man kunde tro att det skulle se konstigt ut men Picasso fick det att mycket väl gå ihop. Han växlade väldigt mycket när man målade. Han kunde börja långsamt och sorgset för att sedan måla snabbt och glatt. Ibland blandade han sand i färgen för att få målningen sträv och sedan måla på med glänsande lackfärg.
Under denna tid samarbetade Picasso fortfarande med George Braque men även med Juan Gris, men när kriget kom blev nästan alla inkallade. Bara de två spanjorerna Picasso och Gris kunde fortsätta sina arbeten. Under krigstiden målade Picasso tavlor påverkade av kriget, mest åt det kubiska hållet.

1918 gifte han sig med en dansös vid namn Olga Khoklova.

Efter 1:a världskriget sökte de flesta konstnärer, författare och poeter en klassisk stil på sina verk. De kände sig lättade efter kriget och använde därför en avslappnad mer förfinad stil på sina verk. 1920 föddes Picassos son Paul. Detta stärkte hans känsla för antiken och året efter dök temat mor-barn upp i hans verk. Picassos klassiska människor liknade jättar. Han lät figurernas huvud mer eller mindre skäras av ramen så att det såg ut som om figurerna höll på att spränga ramen. Detta gav ett intryck av att personerna på bilderna var gigantiska. Trots den klassiska perioden lämnade Picasso aldrig kubismen. Detta syns i hans verk under åren då han sysslade med balett och teater. Dessa skisser och utkast liknar de verk han gjort under ”den syntetiska kubismen”, olika former och starka färger fast ändå med en klassisk ton.

1925 började Picassos monsterår. De kallades så eftersom han målade en sorts galenskap. Nästan alla Picassos målningar mellan 1925-1939 var skrämmande och hårda. Ansiktena såg konstiga ut. Han ville visa den verklighet som ingen riktigt ville se. Fram till 1930 målade han tavlor men sedan började han göra järn och träskulpturer för att uttrycka sig ytterligare.
Ett av Picassos första och största verk från monsterperioden är ”Sittande kvinna” från 1927. Kvinnans linjer och former visar en slags instängdhet som tillsammans med de skarpa färgerna ger en beklämmande känsla. Hennes ansikte uttrycker ångest. Det är med bl.a. detta verk som Picasso inleder sina monsterår med demoniska stråk som är raka motsatsen till hans harmoniska bilder.

Efter att han brutit sitt äktenskap med Olga 1935, träffade han Marie-Therèse Walter. Denna unga kvinna satt modell för honom och hon födde senare deras dotter Maia. När det spanska inbördeskriget bröt ut år 1936 var Picasso väldigt deprimerad och målade inget på ett helt år. Året efter ritade han ”Guernica”. Denna målning kom till efter att nazisterna bombat den lilla staden Guernica och många oskyldiga människor dött. Målningen föreställer en döende häst, en tjur, en död krigare och en flyende kvinna. Tjurens kropp har vridits ett halvt varv och hästens ansikte är ursinnigt.

Som tidigare nämnts blev Picasso mycket påverkad av krigen. Han genomlevde nazi- ockupationen som en motståndsman och var ständigt misstänkt och hotad. Under nästan hela krigstiden levde Picasso isolerad i sin ateljé i Paris. Det var kvinnofigurer och tjurhuvuden som var mest aktuella nu. Han tyckte mycket om att måla tjurar och tjurfäktning eftersom det var typiskt spanskt, men Picassos tjurhuvuden var nu ursinniga och förvridna och visade fransmännens dåvarande känslor.
Hösten 1944, efter befrielsen, bjöds han in till en utställning med 74 tavlor och 5 skulpturer som han gjort under kriget. Detta var en hyllning till konstnären som inte lät sig tryckas ned, utan fortsatte med sitt skapande. Efter kriget övergick Picassos konst från moll till dur. Han målade nu solbelysta landskap med skuttande getter och kentaurer, fauner och dansande kvinnor. Detta berodde till stor del på att Picasso träffat en ny kvinna, Fracoise Gilot. De fick barnen Claude (1947) och Paloma (1949). 1949 tecknade han fredsduvan för fredskongressen i Paris. För en tid koncentrerade sig Picasso på att göra kopior av andra konstnärers bilder där man kan säga att han tolkade dem på sitt eget sätt. Han gjorde också många skulpturer av material som flaskor, korgar och leksaksbilar m.m. När Koreakriget bröt ut målade Picasso nästan bara ”krigsbilder”. Han målade människornas rädsla och smärta.

Under krigstiderna arbetade Picasso väldigt mycket med keramik. Han gjorde t.ex. flera olika tallrikar, skålar och krukor med olika figurer på.

1953 höll Picasso samlingsutställningar i Lyon, Milano och Paris. Dessa visade olika variationer på bilder han gjort under sitt liv. Samma år bröt han med Francoise Gilot för att redan följande år gifta om sig med Jaqueline Roque. Picasso köpte ett nytt hus ”La Californie” och började måla olika variationer på en och samma bild. Han målade också bilder på Jaqueline iförd olika kläder.
När Picasso 1959 köpte slottet Vauvenargues föll han in i en spansk period, antagligen för att han åter fick kontakt med sina spanska vänner. I 6-7 år målade han spanska bilder. När han var 90 år var han fortfarande en ”ung målare”. H...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Picasso

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2008-05-23

    vad fick du för betyg på detta

Källhänvisning

Inactive member [2003-12-07]   Picasso
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2495 [2024-03-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×