Interkulturellt förhållningssätt- en intervjustudie på en skola som medverkar i projektet Idéskola för mångfald.

1999 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Övergripande frågeställning och problemfrågor: Hur arbetar man med interkulturell undervisning i en skola tillhörande projektet Idéskola för mångfald? · Vad upplever lärarna som positivt/negativt med att arbeta på en mångkulturell skola? · Genomsyras undervisningen i sin helhet av ett interkulturellt förhållningssätt eller sker detta bara vid enstaka tillfällen? · Vilka krav ställs på lärarna och hur upplever de dessa? · Vilka förändringar har skett och skall ske på skolan genom deras deltagande i projektet Idéskola för mångfald? · Vilka effekter tror lärarna att projektet kommer att ha gällande skolans fortsatta utveckling? Vi har i vårt arbete använt oss utav en intervjustudie, samt haft stöd av litteratur. Vår intervjustudie utgörs av fem intervjupersoner där samtliga är lärare. De har alla arbetat inom barnomsorgen mellan ca 0 ­ 40 år. I resultatet fick vi fram att de flesta intervjupersonerna trivs bra med sitt arbete på en mångkulturell skola. De menar att blandningen av olika kulturer gör arbetet spännande och roligt. Flera av dem påpekar att det är mycket lärorikt att arbeta på en mångkulturell skola. Merparten av intervjupersonerna säger sig ta tillvara på elevernas olika bakgrund på så sätt att de talar om olika religioner, försöker bjuda in föräldrar till skolan och läser sagor från andra länder. De anser att de som lärare har svåra krav på sig, men betonar dock att det är bra med krav och att man får göra det bästa av situationen. Flera intervjupersoner påpekar att det är brist på resurser och menar på att man hade kunnat arbeta ännu bättre om det hade funnits mer personal. Nästan alla intervjupersoner var positiva till projektet Idéskola för mångfald och väl insatta i hur de skulle arbeta med detta. Sammanfattningsvis visar resultatet att undervisningen på denna skola inte helt genomsyras av ett interkulturellt förhållningssätt, utan att det mest verkar ske vid vissa speciella tillfällen....

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Interkulturellt förhållningssätt- en intervjustudie på en skola som medverkar i projektet Idéskola för mångfald.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Interkulturellt förhållningssätt- en intervjustudie på en skola som medverkar i projektet Idéskola för mångfald.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25252 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×